A dél-koreai popbanda meghódította az Egyesült Államok toplistáinak csúcsát, rajongók millióit egyesítette világszerte ARMY-ként, online nézettségi rekordokat döntött meg és a kiadójuk tőzsdére ment. A BTS jelenleg egy új album megjelenésére készül.
Eun-Young Jeong, 2020. november 12.
– Már jó sok idő eltelt azóta, hogy utoljára személyesen vehettünk részt interjún. – j-hope, a dél-koreai csapat, a BTS 26 éves rappere, azonnal beszélgetést kezdeményez, amíg arra várunk, hogy a banda többi tagja elhelyezkedjen. A koronavírus miatt kialakult pandémia durván megálljt parancsolt a csapat világturnéjának, melynek során három kontinens 17 városába látogattak volna el idén. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kevésbé voltak elfoglaltak, hiszen éppen egy új album megjelenése előtt állnak.
Szeptember elején a BTS – ez a csapat koreai nevének, a Bangtan Sonyeondannak és az angol nyelvű változatának, a Beyond the Scene-nek a rövidítése – mind a hét tagja Szöul művészeti negyedében táborozott le, Yeonnamban, mindössze néhány héttel azután, hogy a legutóbbi fülbemászó slágerük, a Dynamite világszerte meghódította a toplistákat és 2020 legtöbbet letöltött dalává vált az Amerikai Egyesült Államokban. Tetőtől talpig monokróm öltözékben a rapperek: RM, SUGA és j-hope, valamint az énekesek: Jung Kook, Jin, V és Jimin, ahogyan a színpadon ismerik őket, interjúk és a WSJ. magazin fotózása között ingáztak egy stílusos kávézóvá alakított házban. Meglepően egyszerű volt átesni a biztonsági ellenőrzésen, mielőtt találkozhattunk velük: egy gyors névellenőrzés, testhőmérséklet-mérés és egy Covid-19 egészségügyi nyilatkozat kitöltése után csupán egy rövid séta vezetett a bejárathoz, ahol a biztonsági személyzet egy pillantást vetett a névkártyákra.
Júliusban a BTS felállította a legnagyobb virtuálisan látogatható, élőben közvetített zenei előadás Guinness rekordját, ami több mint száz országból vonzotta az érdeklődőket. Ennek ellenére azért hiányolják az igazi koncerteket.
– Színpadon állni valószínűleg a legfelvillanyozóbb élmény, amiben valaha részem lesz. Még ha egy nap el is kell mennem, úgy hiszem ez az, amiért majd visszatérek – mondja Jin (27) arról, hogy milyen a színpadon állni a csapat odaadó rajongói előtt, akiket hivatalosan ARMY-nak hívnak. Az elnevezés az Adorable Representative M.C. for Youth (“a fiatalság imádnivaló MC képviselője”) rövidítése, noha a rajongói bázis valójában már jóval túlmutat ezen a korosztályon a demográfiai adatok szerint.
Részben ARMY lelkesedésének köszönhető, hogy a csapatot sokszor a 21. század Beatles-eként emlegetik. Különféle online források szerint ARMY jelenleg 48 millió rajongót foglal magába. A BTS alapjaiban forgatta fel a hagyományos fiúbanda-receptet, új szintre emelve a rajongói kultuszt, és a dél-koreai K-pop műfajt globális erővé formálta. A rajongók által július és szeptember között tartott önkéntes népszámlálás során több, mint 400 000 válasz érkezett be a 46 nyelvre lefordított felmérésre Nicole Santero, a Nevadai Egyetem végzős diákja szerint, aki két másik személy társaságában vezette a kutatást a @ResearchBTS Twitter felhasználói fiókon keresztül. Az adatokat még jelenleg is elemzik, de már most a BTS rajongók földrajzi és demográfiai sokszínűségéről tanúskodnak.
BTS meghódította a Billboard toplistáját, kiadta a 2020-as év egyik legkelendőbb albumát az Egyesült Államokban és fellépett a Grammyn Lil Nas X-szel. Teltházas koncertet adtak Londonban a Wembley Stadionban 2019-ben, négy MTV VMA díjat vittek haza az idei díjátadóról és megdöntötték a megjelenést követő 24 óra alatt a legnagyobb nézettséget produkáló Youtube videó korábbi rekordját több, mint 100 millió megtekintéssel – mindezt szinte kizárólag koreai nyelven énekelve. Továbbá olyan zenei sztárokkal dolgoztak együtt, mint Ed Sheeran, Sia, Nicki Minaj, Halsey, Charli XCX és Charlie Puth.
– Csapatként a BTS számára az üzenet a legfontosabb, amit közvetíteni akarnak – mondja Pdogg, a Big Hit Entertainment vezető producere.
A BTS hatása már jóval túlmutat a zenén. Júniusban egymillió dollárt adományoztak a Black Lives Matter mozgalomnak, amit a rajongóik mindössze egy nap alatt kiegészítettek további egymillió dollárral. A csapat a rájuk fordított figyelmet kihasználva elindította a Connect, BTS elnevezésű nyilvános művészeti projektet, ami olyan művészek munkásságát mutatta be, mint Antony Gormley és Tomás Saraceno öt különféle helyszínen: New Yorkban, Berlinben, Londonban, Buenos Airesben és Szöulban.
Októberben a csapat kiadója, a Big Hit Entartainment Co. megjelent a dél-koreai tőzsdén. A vállalat első nyilvános részvénykibocsátásakor (IPO) 840 millió dollárt keresett mintegy 4 milliárd dolláros becsült érték mellett, ami az első kereskedelmi nap végére szinte megduplázódott (7,6 milliárd dollár), a következő néhány nap során pedig 5,9 milliárd dollárra esett vissza. (Összehasonlításképp: júniusban a Warner Music IPO-ja 15 milliárd dollár volt, aminek jelenleg 14,36 milliárd dollár a piaci kapitalizációja.)
A Big Hit tőzsdei debütálásával Bang Si-Hyuk (48) – a Big Hit alapítója és vezérigazgatója, a BTS mögötti zseni, aki az üzlet közel 35%-ának a tulajdonosa – jelenleg 2,8 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik a becslések alapján. BTS a cég legnagyobb bevételi forrása, Bang Si-Hyuk vezérigazgató pedig mindegyik tagnak egy 68 385 darabos részvénycsomagot adott, amelyek az IPO napján 15 millió dollárral zártak. A BTS nemzetközi sikere hajtja vállalatot, ami jelenleg ugyan még csak 15 éves, de a bevételei elég magasak ahhoz, hogy maga mögé utasítsa a Dél-Koreában csak “Big Three”-ként emlegetett szórakoztatóipari vállalatok egyikét a dobogóról.
– Ezek a srácok azért tudtak folyamatosan egyre nagyobbá válni, mert merik hallatni a hangjukat a zenéjükön át – írta Bang e-mailben. – A BTS zenéjével először a korosztályuk tudott azonosulni, mert a fiatalság tapasztalatait és érzéseit jelenítették meg benne. Később a kortárs hallgatóság között terjedt el világszerte. Ez az érzékenység lépte át a határokat és ért el a világ legtávolabbi pontjaira is. Ez vezetett ahhoz a szeretethez és támogatáshoz, amit a fiúk kapnak. Ez teszi lehetővé, hogy BTS kapcsolatban tudjon maradni a rajongóikkal, bárhol legyenek is a világban és ez az, ami különlegessé teszi ezt a hét fiút.
Az legutoljára kiadott kislemezük, a Dynamite a csapat első dala, amit teljes hosszában angol nyelven vettek fel, és az első számuk is egyben, aminek valóban sikerült betörnie az American Top 40 toplistára. A Dynamite továbbá az első számuk, ami elérte a Billboard Hot 100 toplista első helyezését. A Dynamite-ot hamarosan követte a második daluk, amivel sikerült a lista első helyét megszerezniük: Jason Derulo és Jawsh 685 TikTok slágerének remixével, a Savage Love (Laxed-Siren Beat) c. dallal. Az ötödik albumuk, a BE (Deluxe Edition) még ebben a hónapban megjelenik, és a BTS tagjai azt mondják, hogy jelenleg igyekeznek minden erejükkel a zenéjükre fókuszálni.
– Az új albumunkat készítjük elő és [úgy gondolom] nagyszerű lenne, ha minden dalunk felkerülne a Billboard Hot 100-ra – mondja Jimin (25). – Egy újabb fellépés a Grammyn csodálatos lenne.
– Csak mondd ki, hogy meg szeretnéd kapni a díjat – cukkolja őt SUGA (27) néhány székkel arrébb.
Ki az a BTS? Hogyan lettek ilyen híresek? Ezek a kérdések továbbra is foglalkoztatják az embereket, annak ellenére, hogy a világot egyre inkább rabul ejtik a csapat ellenállhatatlan dallamai, látványos Technicolor produkciói és lenyűgöző koreográfiái.
A fiúbandák már régóta a popzene legszilárdabb és legmegbízhatóbb építőelemei. Amikor ma visszatekintünk a Beatlesre, már teljesen tisztában vagyunk azzal, hogy milyen meghatározó úttörői voltak a zenének és a kultúrának is; amikor a korai 60-as években felbukkantak több figyelmet kapott a hajuk, mint maguk a dalaik. A híres négyes egyfajta előfutára volt annak a jelenségnek, hogy a tagokat egy kiemelt egyedi jellemvonás alapján különböztessék meg a zenekaron belül – a csendes vagy a helyes stb. – és akiknél a rajongók elkezdtek azonosulni a kedvencükkel.
Ezek a minták néhány évvel később szintén megjelentek a fülbemászó dallamokat és a gondosan kidolgozott mozdulatokat bemutató néhány családi együttes révén*, mint a Jackson 5 vagy az Osmonds. A struktúra az 1980-as években vált hivatalossá – egy kis könnyed hip-hoppal megspékelve – olyan csapatokkal, mint a New Edition (egy tinédzserekre szabott változata az olyan több énekesből álló R&B csoportoknak, mint a Temptations) és a New Kids on the Block, akik több mint 70 millió albumot adtak el világszerte. A Puerto Ricó-i székhelyű Menudo tovább erősítette a műfaj kiszámítható jellegét azzal, hogy a tagokat 16 éves koruk elérésekor lecserélték.
Eközben a popzene Dél-Koreában szintén elkezdte kiépíteni az ösvényt az éneklő és táncoló tinikből álló csapatok számára. 1962-ben egy koreai lánybanda, a Kim Sisters sikeresen be is tudott törni az amerikai Billboard Top 10-be. Ennek ellenére a kortárs K-pop kezdetét a 90-es évek triójához, Seo Taiji and Boyshoz kötik, akik egységesítették a koreai zenét és stílust a nyugati popból átvett elemekkel és egy televíziós tehetségkutatónak köszönhetően elindultak a siker felé vezető úton. A Seo Taiji and Boys egyik tagja, Yang Hyun-suk a későbbi YG Entertainment alapítója lett 1996-ban, ami jelenleg egyike a Koreában “Big Three” néven emlegetett szórakoztatóipari óriásoknak, és saját zenekarokat is létrehozott, köztük a Blackpink (nevű) lánycsapatot.
Az Egyesült Államokban a fiúbandák éles fordulatot vettek az ezredfordulóval az állhatatos menedzser, Lou Pearlman popgyárában, ami olyan bandákat rakott össze, mint a Backstreet Boys és az NSYNC, akik évekig sikeresen uralták a toplistákat. Pearlman megpróbálta megismételni a történelmet az O-Townnal és az LFO-val, miközben a többi [pop] csapat is – köztük a 98 Degrees – hasonló modellt követett. Ezzel egyidőben az ázsiai zeneipar csapatai, mint a tajvani F4 és a japán Arashi folyamatosan szállították a slágereket, Dél-Koreában pedig a g.o.d. diktálta a tempót.
Elkerülhetetlenül ellenállásba ütköztek, majd törvényszerűen – mivel mindig érkezik egy újabb generáció, amely felnő – körülbelül egy évtizeddel később az inga visszalendült. A One Direction, amelyet a brit zenei producer, Simon Cowell hozott létre/alkotott meg 2010-ben, egyesítette a szokásos popzenei édességet némi rock- és EDM-elemmel, és a Beatles óta a legnagyobb brit jelenséggé vált. (Szokatlan módon a csapat 2016-os hosszabb szünetre vonulása után mind az öt tag sikeres szólókarriert futott be.)
Dél-Koreában a K-pop egyre népszerűbb és kidolgozottabb lett, ahogy a nemzetközi jelenség, a Hallyu, azaz a „Koreai Hullám” részévé vált. A BoA és a Wonder Girls azok között voltak, akik megpróbáltak betörni a nyugati piacra, de megrekedtek, míg Psy 2012-es slágerének, a Gangnam Style-nak a videója volt az első a Youtube-on, ami elérte a milliárdos nézettséget. Mégis sokak számára okozott meglepetést, amikor hét koreai srác egyesítette a K-pop globális szinten lassan érlelődő vonzerejét a fiúbandák rugalmasságával – a közösségi média erejével felvértezve – és ostromolni kezdte a slágerlistákat.
A BTS 2013. június 13-án debütált, de az első számuk, a No More Dream (a rapközpontú dal, ami a Hé, mi az álmod? megszólítással nyit) – nem volt nagy hatással a K-popra, amit akkoriban az olyan jól bejáratott és feltörekvő csapatok uraltak, mint az EXO és az Apink. A Big Hit már a kezdetektől fogva olyan hip-hop csapatot akart összerakni, ami nem csak képes arra, hogy a saját számait megírja, de olyan üzeneteket is át tud adni általuk, amivel a közönségük azonosulni tud. Egykori egyetemén, a Szöuli Nemzeti Egyetemen tartott előadásában Bang Si-Hyuk megjósolta az úgynevezett “példamutató és sokoldalú” idolok megjelenését a zeneiparban, akik amellett, hogy tudnak énekelni, táncolni és színészkedni, játszanak hangszereken is és dalokat szereznek. Akkor már jócskán benne járt abban a folyamatban, hogy megformálja a K-pop következő generációjának szupersztárjait.
Az első választása RM volt (születési nevén Kim Namjoon, 26) még 2010-ben. Akkoriban RM a dél-koreai underground hip-hop színterében Runch Randa néven volt ismert. Még abban az évben csatlakozott hozzá SUGA (Min Yoongi), aki második lett a Big Hit által szervezett rap meghallgatáson. SUGA akkor még Gloss művésznéven írta a zenéit és adott elő. j-hope (Jung Hoseok) a Neuron fantázianevű tánccsapat tagja volt, mielőtt gyakornokként csatlakozott a Big Hithez, ahogyan azokat az előadókat nevezik, akik a koreai szórakoztatóipari cégeknél gyakornoki időszakukat töltik.
Jung Kook (Jeon Jung Kook, 23) egy helyi televíziós énekes meghallgatást követően csatlakozott újoncként. Több ügynökség is megkereste, de RM miatt a Big Hitet választotta. Jin (Kim Seokjin) éppen órára tartott, amikor a kiadó egyik munkatársa meghívta a meghallgatásra. V-t (Kim Taehyung, 24) egy táncakadémián tartott zárt ajtós meghallgatáson fedezték fel. Jimin (Park Jimin) csatlakozott utoljára a csapathoz. Jimin a Busan High School of Arts tanulója volt, amikor a tanára tanácsára kipróbálta magát a Big Hit meghallgatásán.
Mindegyik tag határozott jelenléttel rendelkezik a bandában: j-hope-ot a legjobb táncosnak tartják, RM a csapat (fő) szószólója – főleg az Államokban, mivel jól beszél angolul, Jung Kook pedig az arany maknae (maknae = legfiatalabb) -, azonban mindannyian hozzájárulnak a dalszerzői és komponálási folyamatokhoz olyan slágereikben, mint a Boy With Luv, On, DNA, Run és Idol.
j-hope a saját megközelítését kutatásközpontúnak nevezi.
– Először megvizsgálom a témát, és átgondolom, milyen történetet kell elmesélnem, és milyen tartalmat kell felölelnie – mondja. – Néha a történetek, amikkel foglalkozom, könnyedek, de néha nem, ezért fontos, hogy jól informált legyek az adott témáról.
– Először megvizsgálom a témát, és átgondolom, milyen történetet kell elmesélnem, és milyen tartalmat kell felölelnie – mondja. – Néha a történetek, amikkel foglalkozom, könnyedek, de néha nem, ezért fontos, hogy jól informált legyek az adott témáról.
SUGA néha a könyvekből merít ihletet, amiket olvas.
– Sokat gondolkozom a szavak mögötti jelentésen – magyarázza. – Gyakran foglalkozunk az érzésekkel, emiatt pedig rengeteg időt töltök azzal, hogyan lehet a szavakat különböző módokon értelmezni.
RM, aki számos BTS sláger megírásában részt vett, hajlamos egy film egyetlen során vagy egy múló jeleneten rágódni, néha éveken át, mielőtt elkezdené azt beépíteni a szövegeibe. – A dalszerzés számomra hosszú folyamat – mondja RM. – Ezért testileg és lelkileg is fáj, amikor egyet el kell dobnom.
Ez elmúlt években a popzene – amit általában a rágógumival és a vidám, táncolós dalokkal azonosítanak – átalakuláson ment keresztül, aminek következtében egyre komolyabbá és introspektívebbé válik. The Weekndtől kezdve Selena Gomezig, a tini ikonok egyre többet írnak és énekelnek a mentális és érzelmi egészségről, a szorongásról és a veszteségekről. (A California Irvine Egyetem tanulmánya 2018-ban angol nyelvű popszámok ezreit vizsgálta meg és megerősítette, hogy a szomorúság [mint téma, megjelenített érzelem] emelkedőben van.) Habár egy röpke pillantás a bonyolult koreográfiájukra nem teszi egyértelművé, a BTS-t azért ünneplik a rajongóik, mert pszichológiai és társadalmi problémákra hívják fel a figyelmet a dalaikban.
– Ezt nem csupán a dél-koreai énekesek győzelmeként kell látni, hanem egy paradigmaváltásnak – mondja Lee Ji-young, a szöuli Sejong Egyetem filozófiaprofesszora.
– Nem szeretek a sötétebb oldalamról beszélni – mondja Jin. – Azoknak a táborát erősítem, akik szerint az idoloknak mindig a pozitív és ragyogó oldalukat kell mutatniuk.
Ennek ellenére 2018-ban egy Bang Si-Hyukkal való beszélgetés inspirálta Jin szóló balladáját, az Epiphany-t, aminek a fókuszában az önelfogadás áll.
V, aki közreműködött a neo-soul dalban, a Stigmában, ami ilyen és ehhez hasonló sorokat tartalmaz: a fájdalom sosem csendesül, a napokban kapott egy telefonhívást Bang producertől az egyik dallal kapcsolatban, amin [V] éppen dolgozik.
– Vissza tudnál venni belőle egy kicsit? – kérdezte Bang.
– Hogy lehet, hogy nekem sosem mond ilyeneket? – szól közbe SUGA.
RM válaszol neki.
– Mert ilyen a személyiséged.
J-hope nevetve hozzáteszi:
– Kicsit irigy vagyok [SUGA] megnyilvánulásaira.
– Az a típus vagyok, aki előbb beszél, aztán gondolkozik – magyarázza SUGA.
Pdogg, a Big Hit vezető producere a kezdetek óta egyengeti a BTS albumainak zenei irányát, azt mondja, a csapattagok döntik el, milyen üzenetet (mint például az albumuk címe, a Love Yourself) akarnak közvetíteni a zenéjükkel.
– A BTS számára csapatként az üzenet a legfontosabb, amit közvetíteni akarnak – mondja. Zene tekintetében a csapat kezdetben erősen a hip-hop felé hajlott, később pedig brit rock, EDM és future house elemeket olvasztott be a stílusába.
– A zenéjük gyökere még mindig a hip-hop hangzás, de ha a műfajról van szó, éppen azon dolgozunk, hogy kitágítsuk a határokat és hybrid hangzást hozzunk létre – mondta Pdogg szeptember végén, néhány nappal azután, hogy befejezte a munkát BTS hamarosan megjelenő albumán. – Azon dolgozunk, hogy tökéletesítsük a csapat egyedi színárnyalatait.
Az új albumukhoz a BTS tagjai külön-külön próbálták bemutatni az általuk írt dallamokat az album vezető dalaként. Jimin ezt a folyamatot „fáradságosnak és könnyekkel járónak” írja le. Jung Kook rámutat, hogy a tagok nemcsak egymás ellen versenyeztek, hanem más zeneszerzőkkel is, akik szintén benyújtották munkáikat Bangnek. Jin egyedül három különböző dallamot küldött el neki. Suga bejutott a döntőbe. RM viszont úgy döntött, hogy ezt most kihagyja.
– A verseny túl kiélezett volt – mondja.
A BTS tagjai Dél-Korea különböző részein töltötték a gyermekkorukat. Jung Kook és Jimin Busanban, egy déli kikötővárosban születtek. Jung Kook kreatív háztartásban nőtt fel, a bátyja tehetséges illusztrátor, a szülei pedig szeretnek énekelni. Gyermekként Jimin kendózni tanult (japán harcművészeti stílus, ahol bambusz kardokat használnak) és rendőr akart lenni, de meggondolta magát, miután táncolni kezdett a középiskolában. Az édesapja szerint ügyésznek kellett volna tanulnia.
V a gyerekkora óta énekesi pályára készült, valószínűleg az édesapja hatására, aki maga is arról álmodott, hogy egyszer híres lesz.
(– Taehyung édesapja elképesztően tehetséges – mondja Jin V valódi nevét használva.)
Jin egy vállalkozói szemléletű családban nevelkedett.
– A családom minden tagja az üzleti életben dolgozik, emiatt pedig kiváló szónokok – mondja, V pedig megjegyzi:
– Hasonlítasz ebben anyukádra.
J-hope Gwangjuban született, irodalomtanár édesapja és erősakaratú édesanyja nevelte fel, aki korábban egy internetkávézót vezetett.
– Folyton azon járt az eszem, hogy táncoljak – meséli arra utalva, hogy a családjában senki sem táncolt vagy énekelt. (Az apukája meglehetősen szigorú – egészíti ki Jin.)
SUGA Daeguban született, egy olyan családban, ami az elmondása szerint meglehetősen távol állt mindentől, aminek köze van a művészethez vagy a szórakoztatáshoz, habár az édesanyja elkezdett rajzolni a hatvanas éveiben. Gyerekként gondolkozott azon, hogy tűzoltó legyen és egy időben az édesapja megpróbálta meggyőzni arról, hogy tanuljon újságírást. Az első dalát 13 évesen szerezte. Azóta ugyan már elveszítette a felvételt, de azt mondja:
– Még emlékszem rá – egy nap pedig fel fogom használni.
RM, aki eljátszott a gondolattal, hogy újságírást tanuljon főiskolán, 2007-ben írta meg az első dalát. Azt mondja, hogy katasztrofális lett, ennek ellenére ragaszkodik hozzá.
– Abban sem vagyok biztos, hogy a szövege egyáltalán koreaiul van.
A közösségi média átírta a zeneipar szabályait és tovább fokozta a rajongók erejét, BTS ARMY pedig úttörőnek számít ebben a tekintetben. Évek óta a BTS közösségi jelenléte az egyik legmeghatározóbb. Számos lelkes rajongó a személyes felelősségének tartja, hogy streamelje az új BTS dalokat és videókat annyi eszközön, amennyin csak lehet és annyiszor, ahányszor csak lehetséges, annak érdekében, hogy a banda minél előkelőbb helyet tudhasson magáénak a toplistákon.
A folyamatos közösségi média-kapcsolat által biztosított közelség érzése olyan intenzitáshoz és azonosuláshoz vezet, amelyet előző zenekarok esetében egyszerűen elképzelni sem lehetett volna. (Az ARMY egy szorosan összetartó közösség; sok rajongó úgy fogalmaz, hogy “ARMY vagyok” vagy “Én egy ARMY vagyok”, amikor a csapathoz való elkötelezettségét fejezi ki.)
– A BTS tudja, hogyan tartsa fenn a kapcsolatot a rajongóikkal két videó megjelenése között a folyamatos tartalmaikkal – nyilatkozta e-mailben Lyor Cohen, a Youtube Music globális feje. – Amikor szeptemberben megjelent a legutóbbi kislemezük, a Dynamite, legalább egy tucatnyi extra klipet feltöltöttek, ami a dalhoz kapcsolódott – mondja Cohen. Többek között egyéni videókat a tagokról, miközben a dalt éneklik, egy reakcióvideót, anyagot a táncpróbákról és egy B oldal verziót a kliphez, ami más kameraállásokból mutatja a csapatot.
A befektetett munka kifizetődik. A Dynamite premierje Youtube-on azonnal hárommillió nézőt vonzott Cohen szerint. (Október elején közel 500 millió volt a videó nézettsége.)
– Ők valóban egy globális jelenség egy seregnyi hűséges rajongóval világszerte.
A BTS videóinak nézettsége több, mint 90%-ban Dél-Koreán kívülről származik ebben az évben, többek között az Egyesült Államokból, Mexikóból, Brazíliából, Japánból és Indiából.
A BTS-nek számos videószériája van Youtube-on: a Bangtan Bomb (rövid betekintők a kulisszák mögé) jelenleg több, mint 600 részt számlál, az Episode pedig kicsit hosszabb videók gyűjteménye a fotózásokról és a videóforgatásokról. Emellett ott van még a Run BTS!, egy nagyjából hetente jelentkező szórakoztató műsor, amiben a tagok különféle játékokban és programokon vesznek részt. A Run BTS!-t Dél-Koreai stream szolgáltatójánál a V Live-on, valamint Big Hit saját online platformján, a Weverse-en fut, az utóbbi exkluzív tartalmakat is kínál az előfizetőknek. Ráadásul ott vannak a megszokott tartalmak is: a szokásos zenei videók, vlogok, interjú klipek és reality műsorok, amiben a banda szerepel.
Randy Suh, egy kanadai K-pop kritikus, úgy véli, hogy a BTS sikere rámutatott az új média fontosságára és erejére a zeneiparban. A csapat korai éveiben heti három-négy videót tettek közzé a YouTube-on, és mixtape-eket adtak ki blogokon – mondja. “Ez egy könnyen megközelíthető képet adott számukra énekesként, és akkoriban történt, amikor az emberek kezdtek inkább olyan [közösségi média] influencereket preferálni, akik közelebb érezték magukat, mint néhány távoli popénekes.”
A tartalommennyiség, amit BTS produkál olyan masszív, hogy még a rajongók számára sem egyszerű tartani a lépést. Amikor kijött a Dynamite, Michelle Tack (47) egy Chicopee-i kozmetikai áruház menedzsere szabadnapot kért, hogy streamelhesse a videót Youtube-on.
– Egész nap streameltem – meséli Tack. Más videókat is megnézett a platformon a streamelések között, hogy beleszámítson az erőfeszítése a totális nézettségszámba. (A Youtube állítása szerint van egy rendszerük, ami kiszűri a programok által nézett videókat, ami jócskán hatással lehet a videó népszerűségére.) – Olyan, mintha ennek a nagy családnak a része lennék, ami azt szeretné, hogy BTS sikeres legyen, és mindent megteszünk, amit csak tudunk, hogy segítsük őket – folytatja. Azt mondja, a BTS kiteljesítette az életét, közelebb hozta őt a lányaihoz. A fiatalabbik (12) mutatta meg neki a bandát két évvel ezelőtt.
A 15 éves Abbey Hammond, aki a Massachusetts-i Falmouth-ban lakik, úgy emlékszik, hogy hetedik osztályban látta az első videót a bandától.
– A hangjuk csodálatos volt, rappeltek, táncoltak és nagyon sokat színészkedtek a videókban – én pedig csak arra gondoltam kezdetben, hogy mennyire szerteágazó a tehetségük, amikor pedig elolvastam a dalszövegeket, arra, hogy milyen jelentőségteljesek – mondja Hammond. A nyelv sosem jelentett akadályt. – Nem hiszem, hogy meg kell értened, amit mondanak ahhoz, hogy megértsd az érzéseket. A legtöbb az előadásmódjukból átjön. Nem csak szavakra van szükség ahhoz, hogy megértsd őket.
– A K-pop legjobbjai innovatív módon használják fel a történetmesélést – mondja Colette Balmain (58), aki a londoni Kingston Egyetem film, média és kommunikáció szakos előadója, és aki 2020. januárjában megszervezte a BTS akadémiai konferenciát, amire 200 tanulmányt érkezett be. Továbbá a Bangtan Univerzum, azaz a BTS köré épített, folyamatosan bővülő narratíva vizsgálatával is foglalkozik, amit különféle médiumon – zenei videókon, blogbejegyzéseken, közösségi média posztokon – keresztül mondanak el nekünk. A Bangtan Univerzum történetét – ahol a tagok fiktív személyiségek bőrébe bújnak – nem kronológiai sorrendben fedezzük fel. A lelkes rajongók maguk is a részesei lehetnek azáltal, hogy történeteket írnak és megváltoztatják a történetet a nyomok alapján, amit Big Hit megoszt.
– Nyugaton vannak ugyan albumok, amelyek egy adott témát dolgoznak fel, de az hogy egy történet albumokon fusson végig, szokatlan – mondja Balman. – A Big Hit nem csak a koreai szórakoztatóipart formálja a BTS-en keresztül, hanem az Egyesült Államok szórakoztatóiparát is.
Lee Jiyoung, a szöuli Sejong Egyetem filozófia professzora, ARMY, és a BTS, Art Revolution írója úgy gondolja a BTS sikere az amerikai zeneiparban történelmi jelentőségű.
– Ezt nem csak úgy kellene felfogni, mint egy győzelem a dél-koreai énekesek számára, hanem mint egy paradigmaváltás az amerikai faji és nyelvészeti hegemóniában.
Lee szerint a BTS innovációi visszatükröződnek abban is, ahogyan ARMY újraírja a popcsapatok rajongói táborának definícióját.
– Ez egy kivételesen aktív közösség – emeli ki, miközben egy Twitter fiókot mutat, amit BTS rajongók működtetnek különféle adománygyűjtő projektek szervezésére (@oneinanarmy), de ingyenes korrepetítor szolgáltatások is elérhetők az ARMY közösségben, valamint egy akadémiai magazin, The Rhizomatic Revolution Review, ahol Lee maga is a tanácsadói testület tagja. Különféle publikációkat jelentet meg a BTS és ARMY által generált művészeti, ökonómiai és szociokulturális hatásokról.
A csapatnak, ami 2018-ban újabb hét évre írt alá a Big Hittel, számos kihívással kell szembenéznie a jövőben, rögtön a közel két évig tartó, kötelező katonai szolgálattal kezdve, amit 28 éves korukig kell megkezdeniük. Ezt azt jelenti, hogy Jin (27), a csapat legidősebb tagja, a következő évben bevonul. Sokan szólaltak fel amellett, hogy mentsék fel a tagokat a szolgálat alól (ez egy legális lehetőség, ami a kiváló teljesítménnyel rendelkező atléták és díjnyertes klasszikus zenészek számára elérhető), de jelenleg a K-pop művészek körében még nem volt erre precedens. Big Hit eddig nem szólalt meg a dologgal kapcsolatban.
A BTS szupersztárjai szerint még mindig vannak dolgok, amiket el szeretnének érni.
– A múltban világos céljaink voltak és egyfajta szomjúság hajtott minket. Jól kellett teljesítenünk – kétségbeesetten próbáltunk helytállni – mondja Jung Kook. – Még mindig hasonló a hozzáállásom. Azok az eredmények, amiket minden egyes lépésnél elértünk, arra késztetnek, hogy még inkább kihívások elé állítsam magam.
– Korábban mindannyian csak arra összpontosítottunk, hogy megtaláljuk a kamerát, amikor felvillant a piros fény – mondja Jimin. – Most már sokkal nyugodtabbak vagyunk.
Fotók: Hong Jang Hyun,
stylist: Nu Kim, Kim Ga Eun és Lee Ha Jeong
stylist: Nu Kim, Kim Ga Eun és Lee Ha Jeong
Fordította: lin, Indigo
0 Hozzászólás