AllMusic | Right Place, Wrong Person kritika

Right Place, Wrong Person David Crone értékelésében

AllMusic
Az AllMusic az egyik legjobb forrás, ha többet szeretnénk megtudni valamilyen bandáról, albumról vagy dalról, és amellett hogy mindenféle információt kínál ezekkel kapcsolatban, véleményezi is a különféle albumokat - így a BTS és tagjai munkásságát is. 

Right Place, Wrong Person kritika

★★★

2022 júniusában a BTS, a K-Pop ikonjai, az éves FESTA ünneplésük alkalmából közös vacsorát tartottak, ahol felidézték az együtt töltött éveket és megosztottak egy addig elképzelhetetlennek tartott hírt rajongóikkal: a csapat szünetet tart. Az ARMY-k számára hamar világossá vált, hogy ez a szünet üdvözlendő lesz: minden tag őszintén kifejezte az identitásával kapcsolatos bizonytalanságát, az önmaga hiteles megjelenítésének vágyát, és a rajongók csalódásától való félelmét – olyan dolgokat, amelyeket az ember nem várna a világ legnagyobb fiúbandájától. Ahogy a nyomás enyhült, a tagok fokozatosan kihasználták a szünetet, hogy elmélyítsék saját művészi identitásukat – és kevesen tették ezt jobban, mint a csapat vezetője és fő (main) rappere, RM.

A harmonikus és jól fogadott Indigo albumból továbbfejlődve, RM második (szünet alatti) albuma, a Right Place, Wrong Person elkerüli a BTS lemezektől elvárt hangzást. A hangzás torz és lendületes, Neptunes-szerű1 funk-rap2 hatásokkal. Hogy pontosan hol helyezkednek el ezek az ötletek a spektrumon3, drasztikusan változik – a Nuts torz, grimaszra késztető basszusaitól a Come Back to Me fütyülő zárójelenetéig – de az egésznek van egy Gorillaz-szerű egysége4 – semmi sem tűnik természetellenesnek ebben a gyorsan változó térben. Egy elismert zenészekből álló csapat dolgozott a háttérben, köztük Mokyo, Rad Museum, Kim Hanjoo, Ohhyuk és Jclef, akik lüktető vitalitást és ügyes hangszeres váltásokat hoztak, míg a kreatív igazgató és közeli barát, San Yawn (az experimentális K-Pop együttes, Balming Tiger tagja) energikus jelenléte tovább fokozta a határok feszegetését. Ez egy találóan féktelen hangzás olyasvalaki számára, aki soha nem volt beskatulyázható.

Ez a nonkonformista alap nemcsak az album hangzása, hanem egész szemlélete is. RM szövegei az értelmezés és felfedezés gondolatai körül forognak, miközben bírálja azokat a barátokat, akik csak “egy újabb álarcot” várnak tőle, homlokát ráncolva a neki kiosztott “diplomata” szerepen, elvetve az elvárásokat, elfogadva “megtört önmagát.” Minden önfejű energiája ellenére Namjoon személyisége ugyanolyan sebezhető marad ezekben a zavaros, kaotikus terekben: a Nuts-ban egy viharos egykori szerető a múzsája, míg a Come Back to Me egy megfoghatatlan, isteni fájdalomba emelkedik.

Az egyik legjobb szám, a LOST! az, ahol a dolgok igazán a helyükre kerülnek. Egy Tyler, The Creator-szerű5 nosztalgikus szintik és párnázott kórusok6 kollázsán keresztül Namjoon eufóriát talál, amikor elveszíti magát a világban, miközben új élményekbe merül, régi kísértések és önbizalomhiány közepette. A Right Place, Wrong Person alapvetően az önelfogadás lemeze, de ez egy olyan önelfogadás, amit sokkal ritkábban látni – ütős és lendületes, sőt, megtört; ez egy zavaros önvalóság tükre, amely soha nem kockáztatja meg a homályos, megerősítő közhelyekre való támaszkodást. Az összes tanulság közül Namjoon egy kritikus igazságot hagy ránk: akárcsak maga az album, az élet is tökéletlensége miatt gyönyörű, nem annak ellenére.

Az eredeti szöveg forrása: AllMusic 

Kredit nélkül, kérünk, ne oszd meg a fordítást!


Lábjegyzet:
1 Neptunes-szerű: A Neptunes egy híres producerduó, akik a 2000-es években nagy hatással voltak a pop, hip-hop és R&B zenére, különleges, futurisztikus hangzásukkal. „Neptunes-szerű” hatás alatt tehát egy olyan modern, egyedi, funkos és hip-hopos hangzást értünk, ami a Neptunes védjegyévé vált.

2 funk-rap: A funk és a rap zenei műfajok keveréke. A funk ritmusokra és a basszusgitár dominanciájára épít, míg a rap jellemzője a szövegelés (rapelés). A funk-rap tehát egy dinamikus, ritmusos stílus, amely ötvözi a funk groove-jait a rap szövegcentrikus előadásmódjával.

3 spektrum: Itt zenei spektrumra utal, ami azt jelenti, hogy különböző stílusok, műfajok közötti átmenetekről vagy keverékekről van szó. A „rap spektrum” például a rap zene különböző irányzatait jelenti, amelyek az alternatív vagy kísérleti raptől a mainstream rapig terjedhetnek.

4 Gorillaz-szerű egység: A Gorillaz egy olyan zenekar, amely számos zenei stílust (rock, hip-hop, elektronika) ötvöz, mégis megőrzi a sajátos hangzását. Amikor valami „Gorillaz-szerű”, az általában azt jelenti, hogy eklektikus, de mégis egységes, jól összerakott zenei produkcióról van szó.

5 Tyler, The Creator-szerű: Tyler The Creator híres arról, hogy dalai gyakran különböző hangzásokat és stílusokat vegyítenek egy-egy műben. A „kollázs” itt azt jelenti, hogy a dal különböző zenei elemekből, hangokból és stílusokból áll össze, de mégis koherens egészet alkot.

6 párnázott kórusok: Ez a kifejezés arra utal, hogy a kórusrészek „puhábbak” vagy „dúsabbak”, tehát tele vannak rétegekkel és hangszerekkel, ami gazdagabb hangzást eredményez.

0 Hozzászólás