Billboard (2021) | Betekintés a BTS működésébe és az előttük álló kihívásokba 2.

 

Billboard BTS cikk címlapkép

A cikk első részét itt olvashatjátok.

Míg más előadók rajongói is előnyben részesítik a közvetlen fogyasztói vásárlásokat az eladások hosszú távú fenntartása érdekében, és alkalmaztak az ARMY-éhoz hasonló taktikákat, egyikük sem volt olyan hatékony vagy szervezett – állítják az iparági források. Idén nyáron, amikor a Butter és a Permission to Dance összesen tíz héten át uralta a Hot 100 toplistát, olyan művészek rajongói, mint Dua Lipa vagy Olivia Rodrigo, akiknek a kislemezeit kirekesztették az első helyről ebben az időszakban, elkezdték csalásnak nevezni ARMY stratégiáját.

A július 24-i toplistán, a Permission to Dance első helyen debütált 140,100 összesített eladással az MRC adatai szerint, miközben a Butter hat helyet visszacsúszva a hetedik helyre került, Rodrigo good 4 u-ja pedig megtartotta a második helyet. Ezt követően valami meglehetősen szokatlan történt: a Butter átugrotta Rodrigót és a többieket és visszatért az első helyre, és helyet cserélt a Permission to Dance-szel, ami a hetedik esett vissza.

Rodrigó rajongói szerint ez nem a véletlen műve. @scrappyseal, aki szintén észrevette a cserét, azt írta az egyik tweetjében, hogy "A BTS-nek nulla támogatása van a közönségtől. Egy valódi sláger a (nagy)közönség támogatásával marad fenn". Egy másik Rodrigo- és Lipa-rajongó, @lipaanostalgia, azt állította, hogy a BTS "tisztességtelen módszereket" alkalmaz, rajongóik pedig "manipulálják a slágerlistákat" és "tömegesen vásárolnak".

Az kijelenthető, hogy az ARMY közösségi finanszírozási erőfeszítései mára közel legendás szintet értek el. A számlaegyenlegekről és a nagy tételű vásárlások nyugtáiról készült képernyőképek alapján, amiket a Billboard átnézett, jól látható, hogy a BTS rajongói a PayPalt használják arra, hogy pénzt gyűjtsenek (a többi) ARMY-tól világszerte, amit felhasználva olyan vásárlásokat tudnak lebonyolítani, amelyek beleszámítanak az amerikai eladásokba.

“ARMY, HOL VAGYTOK?” – kérdezte @borakore52 egy augusztus 5-i tweetjében. – “Összesen 448, 16 PTD plusz 24 Butterből álló szettre van elég [pénzem]. Ha nem is tudjátok megvenni most [azonnal], csak később, jelezzétek a kéréseteket amilyen gyorsan csak tudjátok!”

Egyes ARMY-szervezők ezután felajánlják, hogy megtérítik más rajongók vásárlásait. Az nem tisztázott, honnan származik ezeknek a vásárlásoknak a forrása, a BTS néhány rajongója pedig aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy több információt adjanak ki a módszereikről.

“Úgy érzem, szükség lenne arra, hogy kicsit diszkrétebbek legyünk az idővonalon azzal kapcsolatban, amit csinálunk és ahogyan.” – írja @RafranzDavis augusztus elején a pénzgyűjtés alatt. – “Bosszantó, de kösz mindenkinek, aki megérti.”

(Az MRC Data egyik standard eljárása, hogy minden gyanús toplistás tevékenységet kivizsgál. A Billboard nem engedné, hogy egy előadó vagy a kiadója/menedzsmentje finanszírozzon eladásokat, amelyek beleszámítanak a toplistás teljesítménybe.)

Ezek az erőfeszítések segítettek a BTS kislemezeinek az élre kerülni, annak ellenére, hogy a zenekar rádiós játszása és streamelés mutatói elmaradnak néhány popzenei kortársukétól.
– Ez egy jogos kérdés – mondja RM az ARMY listamanipulációjáról szóló vádakról. – De ha a Billboardon belül vita folyik arról, hogy mit kellene jelentenie az első helynek, akkor rajtuk múlik, hogy megváltoztassák a szabályokat, és nagyobb súlyt adjanak a streamelésnek. Azért kritizálni minket vagy a rajongóinkat, mert fizikai eladásokkal és letöltésekkel értük el az első helyet, nem tudom, hogy helyes-e… Úgy érzem, könnyű célpontok vagyunk, mert fiúcsapat vagyunk, K-pop előadók vagyunk, és rendkívül lojális rajongótáborunk van.

BTS Billboard cikk kép, RM

Amikor arról kérdezték, hogy a HYBE maga szervezi-e a rajongókat a toplisták manipulálására, Shin Young-Jae – a BTS kiadója, a HYBE alá tartozó Big Hit Music elnöke – nevetve válaszol.
– Hát nem lenne csodálatos, ha valóban lenne ilyen befolyásunk? – mondja. – Megértem, hogy van olyan (BTS-hez kötődő) fejlődés a piacon, ami fejtörést okoz néhány ember számára. Azt viszont kétlem, hogy az államokbeli piacot meg lehet hódítani pusztán letöltésekkel. A meglátásunk szerint a dalok hatása többféleképpen is megmutatkozott, és büszkék vagyunk erre a teljesítményre.

Ennek ellenére úgy tűnik, a HYBE mindent megtesz azért, hogy közel tartsa magához a BTS rajongóit. Az elmúlt években a vállalat népszerűsítette a Weverse nevű platformját, ahol a sztárok és rajongóik szöveges és videóbejegyzéseket tölthetnek fel, egyéb exkluzív tartalmak mellett, anélkül, hogy YouTube-ra vagy Twitterre lenne szükségük. A 2021 első feléről szóló pénzügyi jelentésében a HYBE úgy fogalmazott, hogy a Weverse „nemcsak megerősíti és megszilárdítja a rajongótábort, hanem annak hosszú távú fennmaradását is segíti a rajongók közötti közösségi aktivitás előmozdításával”, hozzátéve, hogy a HYBE közvetlen bevételeket is generál a merch és a tartalomértékesítés révén.

A HYBE továbbá fő befektetővé vált a Fave-ben, egy szuperrajongói közösségi platformon, ahol a rajongók kapcsolatba tudnak kerülni egymással. ARMY augusztus 18-tól csatlakozott a rajongói táborok közé. A platform vezérigazgatója és alapítója Jacquelle Amankonah Horton szerint a HYBE különösen érdeklődik a Fave piactere iránt, ami lehetővé teszi a rajongók számára, hogy egyedi termékeket készíthessenek és értékesíthessenek az előadókról.
–  Felismerték, hogy a rajongók érdeklődnek egymás iránt, szeretnének együtt lógni, és lehetőség van arra is, hogy pénzt keressenek a rajongók az általuk készített dolgokkal – mondja Amankonah Horton. – Azt gondoltam, én fogok tanulni tőlük, mert a rajongói világot tökéletesen kiépítették Keleten. Azt mondták erre: “Nem, te bővíted ki a mi üzleti modellünket, mert megérted és jól használod a rajongók közötti kapcsolatot.”

Bár a Weverse és a Fave még mindig fejlődőben van, a HYBE részvétele ezekben a platformokban új alapot teremthet az iparágban a rajongók bevonására. A HYBE és az UMG közötti stratégiai partnerség már ahhoz vezetett, hogy fiatal előadók, például Gracie Abrams és Jeremy Zucker is megnyitották Weverse-fiókjaikat. Emellett rivális ügynökségek K-pop előadói, például a Blackpink, szintén csatlakoztak a platformhoz.

Előadókat találni viszont, akik szeretnének olyan kapcsolatot kialakítani a rajongóikkal, mint amilyen a BTS is, kihívás lehet.  A BTS azt mondja, sosem mentek el a díjátadókat követő partikra az Egyesült Államokban. Helyette inkább mindig visszamentek a hotelbe és felmentek V-Live-ra –  egy alkalmazásra, ahol élő online közvetítéseket lehet tartani és most már egyesült a Weverse-zel –, hogy együtt ünnepeljenek ARMY-val.
–  Számunkra ez olyan, mint egy szertartás – mondja RM.
"A BTS már a 2013-as debütálásukat megelőzően is élő közvetítésekkel tartotta a kapcsolatot a rajongóikkal, amikor az emberek még az első 4G LTE okostelefonjaikat vették" – mondja Lenzo Yoon, a HYBE America, a vállalat amerikai részlegének társ-CEO-ja. Yoon már nagyon korán felvetette és menedzselni kezdte a videós kapcsolattartást.

Manapság a BTS által heti több alkalommal megosztott pillanatok – legyen szó egy mérföldkőről a karrierjükben vagy valami teljesen hétköznapiról – több milliók figyelmét vonzzák magukra. Az élő előadások után, mondják a rajongók a Billboardnak, e-maileket kapnak, amiben arról kérdezik őket, hogy mi tetszett nekik a fellépésben és mi nem.

Tavaly a BTS-nek olyasmit kellett megtennie, amire a tagok évek óta nem számítottak: közönség nélkül kellett előadniuk. A koronavírus kitörése utáni pandémiában a csapat egy élőben közvetített, fizetős koncertsorozatot mutatott be, ami közel 190 ország és régió kétmillió nézőjét vonzotta be. Az élő közönség hiánya így is sokként érte őket.
–  Nyugtalanító volt, amikor arra vártunk, hogy felemelkedjen a függöny, de amikor kimentünk a színpadra csak a videókamerákat láttuk ott, ahol a közönségnek kellett volna lennie – mondja Jimin. – Tudom, hogy hálásnak kell lennem, amiért egyáltalán lehetőségünk volt előadni, de fájdalmas volt.

Hirtelen, a popzene legkiemelkedőbb csapata is pont olyan volt, mint bármelyik másik előadó, akinek a tervei bizonytalan időre felborultak. A tagok magányosak voltak, és váratlanul érte őket a jól megszokott tempójukban beálló hirtelen változás.
–  Lehúzta az energiánkat és megtörte a lelkesedésünket – mondja RM.
–  Igazán komolyak voltak a gondolataim mostanában – vallja be SUGA. – Már másfél éve nem léphettünk fel, nem tudtuk tenni a dolgunkat.
–  A gondolataim mostanában sokkal szétszórtabbak, mint általában – teszi hozzá j-hope. – Néha úgy érzem, szükségem van egy kis szünetre. Máskor viszont úgy érzem, tovább kell haladnom.
V, aki érzékenynek nevezi magát azt mondja, hangulatingadozásai vannak, felidézi, hogy a csapat már két éve tervezi a turnét – de a várakozás még hosszabbra nyúlik:
–  Fájó volt hagyni, hogy ezek az érzések bántsanak, gyötörjenek és belül ordítsanak.(Hozzáteszi, hogy tavaly azért írta meg a Blue & Grey című dalt, hogy kiadhassa magából ezeket az érzéseket.)

BTS Billboard cikk kép, V


A 2020-ra tervezett világkörüli turné helyett a BTS valami teljesen váratlan helyre irányította a figyelmét: angol nyelven kezdtek énekelni. Három kislemezük jelent meg angolul (Dynamite, Butter és a Permission to Dance), melyek mindegyike elérte az első helyet; a Dynamite és a Butter mainstream rádiós lejátszást is kapott – a csapat első igazi crossover sikere a popzenében, az első alkalom, amikor egy teljesen koreai csapatnak a Billboard Mainstream Top 40 Airplay listájának első tíz száma közé sikerült betörnie. A BTS tagjai azt mondják, nem értettek mindannyian egyet abban, hogy az angol jó választás volt. A BTS és a HYBE vezetősége sem bocsátkozik részletekbe, de Shin a Big Hit Musictól azt mondja: a megbeszélések ennek ellenére barátságosak voltak.
–  Szerintem ez is a csapat erejét bizonyítja – hogy képesek barátságos megoldásra jutni, miközben az ügynökség igényeit is szem előtt tartják – mondja.

RM nem rajongott az ötletért, bár elismeri, hogy a pandémia alatt ez volt az egyetlen módja annak, hogy fenntartsák az érdeklődést. – Nem volt más lehetőség – mondja. Jin pedig bevallja, hogy eleinte teljesen természetellenesnek érezte az angol nyelvű éneklést, és elmondása szerint a vezető sáv/referenciasáv kiejtését úgy tanulta meg utánozni, hogy koreai karakterekkel leírta azt. – Az angol, amit az iskolában tanultam, teljesen más volt, mint ami a dalban szerepel – magyarázza. – Először mindent ki kellett törölnöm a fejemből.

Egyelőre – mivel Koreában továbbra sem lehet élő fellépéseket tartani és a napokban a turnéjukat is hivatalosan törölték a pandémiához kapcsolódó logisztikai nehézségek miatt – a BTS egy ismerős rutinra tért át: szinte minden napot együtt töltenek. Ugyanakkor van egy csavar is, ami sokkal pihentetőbb a szokásosnál – a 9-től 7-ig tartó munkarend.
–  Nagyjából tíz év után egy viszonylag tiszta határvonal húzódik a munka és a magánélet között – mondja RM.
–  Ez valószínűleg az egyetlen jó dolog – fűzi hozzá Jimin. – De továbbra is COVID idők járnak.
Jung Kook azt mondja, építő kritikákat olvas az interneten, hogy motiválja magát, és továbbra is „folyton gyakorlom az éneklést, akár egy párnába is, amit az arcomba húzok, amikor egy hotelszobában vagy otthon vagyok”.

BTS Billboard cikk képe, Jimin



Bármi is születik ebből az időszakból zenei téren, a csapat tagjainak erről egyelőre nincs sok mondanivalója. Egyedül RM fogalmazza meg, mik lehetnek a BTS legfőbb céljai – és a szórakoztatóipart átformáló, határokon túli dominancia nem tartozik közéjük. Megerősíti azt, amit már évek óta hangsúlyoz: a csapatnak meg kell őriznie a ‘kívülálló’ státuszát, és dalszövegeiknek továbbra is elsősorban koreai nyelvűeknek kell maradniuk.
– Nem hiszem, hogy valaha is az amerikai mainstream részei lehetnénk, és nem is akarom, hogy így legyen – mondja. – A végső célunk egy hatalmas stadionturné ott. Ennyi.

A hét férfi szeme félreértelmezhetetlen vágyakozással telik meg, mint mindig, amikor szóba kerül a turné. Látszólag semmi más nem számít – legyen az jó vagy rossz.
–  Mindig készen állunk – mondja Jung Kook.
Jin emlékszik a nehéz beszélgetésekre még 2018-ból, a BTS szerződésének megújításának idejéről és arra, ami azóta történt.
–  Az ügynökség megígérte nekünk, mindent meg fognak tenni azért, hogy támogassák az előadás iránti szenvedélyünket – mondja. – Azt mondogattuk egymásnak, hogy amiért ilyen keményen dolgoztunk egészen addig a ponting, meg kell néznünk, milyen messzire juthatunk. Nem vagyok benne biztos, hogy ezt meg kellene említenem, de (azt mondtuk: ) fenébe az ügynökséggel, a fenébe mindennel. Higgyünk egymásban és a rajongókban, és vágjunk neki.


Fordította: lin, Indigo

0 Hozzászólás