008. Namjooning | Blue, 1972

A név kötelez, mint mondják, így nem is kellett túl sokat várni, míg újra az Indigo albumnál találjuk magunkat. :D Ma egy olyan festményről lesz szó, amely fontos szerepet játszik RM alkotói fejlődésében. Azonban mielőtt rátérnénk a festmény Namjoonhoz köthető vonatkozásaira, érdemes megismerkednünk annak alkotójával, Yun Hyongkeunnel, és felfedezni művészetének alapjait.

Alapinformációk:

Yun Hyongkeun (1928–2007) a modern koreai művészet egyik legjelentősebb alakja, aki egyedi stílusában ötvözte a hagyományos koreai elemeket az absztrakt modernizmussal. Blue, 1972 című festménye [Jelenleg még nincs hivatalos magyar címe, de tükörfordításban Kék, 1972] az életmű egyik kiemelkedőbb darabja. A festmény sötétkék színvilága Yun festészetének visszatérő motívuma, amelyet rétegezéssel és pigmentek egyedi keverésével ért el. Ez a festmény a minimalizmus és a színek érzelmi mélységének kutatásaként is értelmezhető, mely nyugalmat és transzcendenciát sugároz.

Yun életrajzát most nem részletezném, mivel ennek feldolgozásához alaposabb kutatásra és több időre lenne szükségem, illetve ezúttal kifejezetten erre az egy festményre szeretnék koncentrálni. 

(Ugyanakkor szívesen mélyednék el jobban az életművében a jövőben, és ha van rá érdeklődés, akár egy másik sorozat keretein belül meg is oszthatnám a gondolataimat és azokat az érdekességeket, amelyeket Yun művészetéről találok.)

A kép tulajdonosa a BIGHIT MUSIC.

Blue, 1972, olaj vásznon, 70x70 cm

Ez a mű feltehetően Yun 1972-es, a Myeongdong Galériában megrendezett második önálló kiállításán szerepelt. A hűvös kék, függőleges vonalak elrendezése frissítő hatást kelt, amely egy akvarellfestményre emlékeztet. Yun minden sötétkék vonalat egyetlen ecsetvonással vitt fel, majd hagyta, hogy a vékony festékréteg természetes módon szétterüljön és elmosódjon, lágyítva a vonalak széleit. Akárcsak Yun későbbi műveinél, ez az alkotás is harmonikusan ötvözi a művész tudatos ecsetvonásait és a festék, valamint a papír vagy vászon közötti organikus kölcsönhatást, ezáltal érzékeltetve az emberek és a természeti világ közötti törékeny határvonalat. (Fordítás, eredeti szöveg)

Kulturális vagy művészi jelentőség:

A Blue, 1972 a háború utáni koreai művészet egyik fontos irányzata, a Dansaekhwa (monokróm festészet) egyik meghatározó példája. Yun Hyongkeun alkotásai a hagyományos koreai tusfestészet egyszerűségét és mélységét ötvözik a nyugati modernista áramlatokkal. A festmény spirituális hangulata a meditáció és a belső béke keresésének univerzális üzenetét hordozza. Minimalista megközelítése ellenére rendkívül kifejező, és jelentős szerepet játszik a koreai kortárs művészet nemzetközi elismertségében.

Érdekességek és Sajátosságok:

  • Yun Hyongkeun a koreai Dansaekhwa művészeti irányzat kulcsfigurája.
  • Műveiben az ultramarin kék és égetett umbra színek dominálnak, organikus, folyékony formákat alkotva.
  • Festészetében a természethez való mély kapcsolódás tükröződik, ahol a festék rétegei a természet elnyelődési folyamatait idézik.
  • Yun Hyongkeun jelentős inspirációt merített felesége édesapjától, Kim Hwangitől, aki neves filozófus és tanító volt. Kim taoista és konfuciánus nézetei mély hatást gyakoroltak Yun művészetére, különösen a természet és az ember közötti harmónia keresésében.

Namjoon és a festmény:

RM Indigo című albumának borítója. A kép tulajdonosa a BIGHIT MUSIC.

Ha megnézed az album borítóját, láthatsz egy kupac farmert, amiket tényleg viseltem, egy sámlin, amit valóban használok. A farmerhalom fölött, magasan a falon, van egy festmény, amire az első számomban utalok – Yun Hyongkeun műve. Ez a festmény még azelőtt készült, hogy kialakította volna a jellegzetes stílusát, és olyan, mint egy utolsó tanulmánykép. Úgy érzem, én sem találtam még meg a saját, igazán egyedi stílusomat, ezért választottam ezt a tanulmánydarabot. A másik jelentés az, hogy korábban kiadtam egy mixtape-et mono címmel. A megjelenése után sokat változott a szemléletmódom, ezért az indigókék színt választottam, hogy kontrasztot hozzak létre a monóval. Azzal, hogy összehoztam a ténylegesen viselt farmereimet ezzel a festménnyel és minden mással, azt akartam megmutatni, hol tartok 2022-ben, és mit fedeztem fel magamban.

– RM az Indigo Album Magazine Filmben

Említések és utalások:

Noha most a festményre összpontosítok, nem hagyhatom figyelmen kívül, hogy Yun Hyongkeun  munkássága nemcsak az Indigo album borítóján jelenik meg, hanem Namjoon egy dallal is tiszteleg előtte. A Yun című dalban pedig maga a művész hangja is hallható, ami még személyesebbé teszi ezt a tisztelgést.

Namjoon számos alkalommal és különböző helyeken beszélt az albumról, de most egy olyan részletet választottam, amely számomra különösen beszédes volt. A Zach Sang interjúban található, Yunra és a festményre vonatkozó részlet fordítását itt olvashatjátok:

Zach Sang: Az igaz szépség az igaz szomorúság. Ez egy dalszöveg[részlet] az egyik számodból, ami nagyon megfogott. Elmondanád, mit jelent számodra?

RM: Ó, ez az első dal, ugye? A Yun, ami egy koreai festőről szól. Ő a kedvencem, és nagyon tisztelem – az életét és az üzeneteit egyaránt. Egyszer írt egy jegyzetet, amiben azt mondta: „Az igaz szépség az igaz bánat.” Én viszont a bánat szót szomorúságra cseréltem, hogy jobban rímeljen. De a bánat valahogy mélyebb jelentésű, nem? Amikor egy ilyen mondatot hallunk, hogy „az igaz szépség az igaz bánat” vagy „az igaz szomorúság,” nem biztos, hogy azonnal megértjük. Magunknak kell lefordítanunk, átgondolnunk. Számomra ez azt jelenti, amikor egyszerre vagy mélységesen szomorú és végtelenül boldog, és könnyek szöknek a szemedbe. De hogy miért mondta, hogy „az igaz szépség az igaz bánat”? Szerintem ez az élettapasztalataiból fakadt, különösen abból, amin a koreai háború alatt keresztülment. Korea történelme tele van fájdalommal és nehézségekkel, amelyek évszázadokon át húzódtak. Az ő élete is tele volt megpróbáltatásokkal, és úgy gondolom, hogy ez volt az a végső következtetés, vagy inkább egy kis bölcsesség, amit az élete során megértett. Én is próbálom megfejteni, mi rejlik mögötte. De az én esetemben, amikor valami igazán gyönyörűt vagy művészit látok, néha elszomorodom. Talán azért, mert irigykedem, vagy mert annyira lenyűgözött, esetleg mert túlságosan boldog vagyok.

Zach Sang: Tehát ez őrülethez vezet?

RM: Igen, pontosan. Az ő festményei feketék. Fiatal korában még úgy festett, mint az apósa – aki szintén festő volt, ráadásul híres. A képei tele voltak kékekkel és indigóval, olyanok voltak, mint az ég vagy a tenger, egyszerűen gyönyörűek. De miután rengeteg megpróbáltatáson ment keresztül – hónapokat töltött börtönben –, amikor visszatért a való életbe, elkezdte összekeverni az összes festéket. Tudod, ha minden színt összekeverünk, abból fekete lesz. Ez volt az ő őrülete. De amikor ránézek erre az őrületre, valami elegáns és gyönyörű van benne. Ez az ő őrülete. Ő maga is azt mondta, hogy ezt írta a naplójában: „Ez az én őrületem, ez az én haragom. Csak minden nap leírom a naplómban. Gyűlölöm ezt a világot, de próbálok helyesen cselekedni, próbálok ember maradni. Nem gondolom, hogy művészetet alkotok, egyszerűen csak ember vagyok, és minden dühömet és szépségemet leírom minden egyes nap.

Miért lehet fontos Namjoonnak (vagy a közönségnek):

Ahogy azt Namjoon is megosztotta, miként ez a festmény megelőzi Yun saját, igazán egyedi stílusának kialakulását, úgy az Indigo album is RM útkeresésének része, amelyben különböző stílusokkal kísérletezik. A lemez nemcsak zenei stílusában hoz változásokat, hanem összegzi mindazt, amit Namjoon húszas éveiben megélt és tanult, miközben előrevetíti harmincas éveinek kezdetét – egy új, meghatározó életszakasz küszöbét. 

(Itt nem a koreai életkor számításának technikai részletei, vagyis a törvénymódosítás utáni új szabályok a fontosak, hanem az az érzelmi ív, amit ez az átmenet Namjoon számára szimbolizál.)

Zárógondolatok:

Az Indigo borítóján lévő festmény és a zenei anyag is egyértelműen RM művészi irányvonalát mutatják. Az album saját élményeire építve olyan új rétegeket ad hozzá az eddig ismert hangjához, amelyek a továbblépés és az önállóság felé mutatnak. A vizuális elemek és a zene összehangolása egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy Namjoon egyre inkább megtalálja saját hangját és stílusát.

Köszönöm, hogy időt szántál az olvasásra!  :)


Felhasznált források:

"Yun Hyong-keun." Axel Vervoordt Gallery, Axel Vervoordt, www.axel-vervoordt.com/gallery/artists/yun-hyong-keun. Accessed 17 Jan. 2025.

Mulvey, Rachel. "Yun Hyong-Keun: A Retrospective." The Brooklyn Rail, 13 Sept. 2019, https://brooklynrail.org/2019/09/artseen/Yun-Hyong-Keun-A-Retrospective. Accessed 17 Jan. 2025.

"Yun Hyong-keun: Exhibition Catalog." National Museum of Modern and Contemporary Art, 2018, https://www.mmca.go.kr/upload/board/201011160000014/2018/08/2018081606152834914441.pdf. Accessed 17 Jan. 2025.

0 Hozzászólás