NME | Suga New York-i koncertje: a BTS rapperének lenyűgöző művészi hitvallása szólóturnéján

UBS Arena, Elmont, New York, április 27.: Első önálló turnéjára indulva a sztár a D-DAY című debütáló szólóalbumát ünnepli az utóbbi idők egyik leggrandiózusabb élő show-jával.

★★★★★

Írta: Rhian Daly
2023.04.28.

SUGA első szólóturnéja látványos robbanással indul – szó szerint. Miközben a színpad hátterében az esőfüggöny grafikája zuhog alá, amit folyamatos zápor hangjai kísérnek, egy hangos csattanás és a pirotechnika robbanása lendíti mozgásba az UBS Arenát. A figyelemfelkeltő nyitány utalás a motorbalesetre, amelyet a BTS rappere gyakornoki évei alatt szenvedett el. Ez a jelenet látványosan megelevenedik egy videóban, amelyet a színpadra lépése előtt vetítenek: a sztár egy esőtől áztatott utcán fekszik, miközben múltbeli és jövőbeli víziók villannak be a mozdulatlan testéről készült képek közé.

A drámai színpadkép készen áll, elérkezik az idő, hogy SUGA – vagyis AGUST D, ahogyan szólómunkáit eddig kiadta – valóban a reflektorfénybe lépjen. Ám ahelyett, hogy a szokásos módon felugrana a színpadra, a táncosok hozzák be és a hátára fektetik, megidézve a pózt, amelyet az imént a kivetítőn láttunk. A rejtélyesség fokozódik, ahogy villámok cikáznak a képernyőn, és hagyományos hangszerek hangja rezonál a háttérben – mígnem felcsendül a Haegeum első néhány hangja, és ő hirtelen felpattan, egy pillanat alatt azonnal felizzítva a hangulatot.

„Merem állítani, hogy ez egy teljesen más turné lesz, mint a korábbi BTS-turnék, és minden elképzelést felülmúl majd” – mondta SUGA nemrég az NME-nek, és már a turné második állomásán (április 27.) hamar nyilvánvalóvá válik, hogy ez nem volt túlzás. A koncertek tempója és szerkezete is eltér a csapattól megszokottól – több rövidebb szakasz helyett két fő blokk váltakozik intenzív és visszafogottabb pillanatokkal, majd következik a ráadás –, de igazán a kijelentése második fele talál célba.

A rapper színpada olyasmi, amit az NME még soha nem látott. Kilenc panelre oszlik, amelyek a show különböző pontjain, egyesével emelkednek a mennyezet felé. Minden eltűnő panel csökkenti a teret, amelyen szabadon mozoghat, de egyben új, rejtett díszletet fed fel, vagy egy újabb látványelemet tesz lehetővé. Amikor az első négy elem felemelkedik a Give It To Me alatt, lángcsóvák törnek fel a résekből. A koncert végére egyetlen panel sem marad a helyén, így az előadó visszatér az eredeti szintre a ráadáshoz – amely, az azt megelőző VCR alapján, lebontja SUGA és AGUST D alteregóit, és végül már csak Min Yoongit hagyja a színpadon, hogy lezárja az estét.

Suga, a kép forrása: BIGHIT MUSIC

Ez SUGA első szólóturnéja, és bár eddig hat bandatársával osztozott a reflektorfényen – nem beszélve a szórakoztatás felelősségéről –, azonnal otthonosan és megingathatatlanul magabiztosan mozog a színpadon. Viccelődik a rajongókkal, megjegyzi, hogy „elképesztőek”, és láthatóan szórakozottan, de értetlenül áll a helyzet előtt, amikor az egész aréna ugatásban tör ki. Egyetlen pillanat sincs, amikor idegesnek vagy bizonytalannak tűnne.

Bár a jelenlévők valószínűleg már attól is elégedettek lennének, ha csak hallhatnák Sugát rappelni – és számára is sokkal egyszerűbb lenne ezen a vonalon maradni –, ő ennél többet ad: a koncertet arra használja, hogy megmutassa zenei sokoldalúságát. Először újragondolja a Trivia: Seesaw-t, a BTS 2018-as Love Yourself: Answer albumán megjelent szólódalát, méghozzá egy akusztikus gitáron, amelyet a másik hat tag is aláírt.

Később egy zongorához ül – amely egy panel felemelkedésével válik láthatóvá –, és előadja a D-DAY albumról a Life Goes Ont és a Snooze-t. Utóbbit egy részlet vezeti fel a Road to D-DAY dokumentumfilmből, amelyben a néhai zeneszerző, Ryuichi Sakamoto is szerepel – ő működik közre a dal stúdióverziójában. Miután lemegy a felvétel a zenei legendáról, egy üzenet jelenik meg a kivetítőkön: „Békés utat kívánok neked ezen a hosszú úton. Nyugodj békében, Sakamoto Ryuichi.”

SUGA több alkalmat is kap arra, hogy megvillantsa alulértékelt énektudását – magabiztosan hozza a Life Goes On refrénjét, sőt, meglepetésként átvállalja MAX sorait is egy tüzes, nyers energiával átitatott Burn It verzióban. Bármennyire hibátlanok is ezek az előadások, a rap továbbra is az ő igazi terepe, és ezen az estén senki sem érhet a nyomába. Az AGUST D második versszakának tűpontos, szünet nélküli pörgése lélegzetelállítóan lenyűgöző, míg a Cypher pt.3: Killer, Cypher pt.4, UGH!, a rajongói kedvenc Ddaeng és HUH?! vad energiájú egyvelege olyan erővel robban, hogy úgy tűnik, bármelyik pillanatban lángba borulhat az egész aréna.

Suga, a kép forrása: BIGHIT MUSIC

Az Amygdala megrendítő erejű előadása zárja a fő műsort, amelyben SUGA egyre nyersebb és kétségbeesettebb tónusban énekel, miközben a lángok már a színpad utolsó elemét nyaldossák. Egy rövid szünet után visszatér, narancssárga fénybe burkolózva – mintha saját főnixeként emelkedne ki a hamvakból.

Míg az Amygdala a fájdalom és a traumák köré épül, az encore nyitódala, a D-DAY már egy pozitívabb szemléletet hoz: „D-Day is coming, it’s a fucking good day” [Közeleg a D-Day, ez egy kibaszott jó nap.] – rappeli egy ponton, a refrén pedig hozzáteszi: „Future’s gonna be OK.” [A jövő rendben lesz.] Egy (majdnem) optimista lezárás egy olyan koncerthez, amely egyszerre művészi hitvallás és magától értetődő könnyedséggel megvalósított nagyszabású produkció. „Megígérem, garantálom nektek, hogy visszatérek” – mondja SUGA a közönségnek, mielőtt egy elementáris erejű zárásként felcsendül az Intro: Never Mind és The Last. Indulhat a visszaszámlálás.

SUGA előadta:
Haegeum
Daechwita
Agust D
Give It To Me
Trivia: Seesaw
SDL
People
People Pt.2
Moonlight
Burn It
Interlude: Shadow
BTS Cypher Pt.3: Killer
BTS Cypher Pt.4
UGH!
Ddaeng
HUH?!
Life Goes On
Snooze
Polar Night
Amygdala
D-DAY
Intro: Never Mind
The Last

Fordította: Indigo
Átnézte és javította: Nari


0 Hozzászólás