NME | RM – Right Place, Wrong Person kritika: egy izgalmas vizsgálódás az életben való elveszettség érzéséről

A BTS vezetője – Dél-Korea legizgalmasabb zenészeinek társaságában – művészi érzékkel formálja arannyá a hovatartozás és az útkeresés témáját.

★★★★★

Írta: Rhian Daly
2024.05.24.


Amikor az NME 2022-ben, debütáló szólóalbuma, az Indigo megjelenése előtt találkozott RM-mel, ő éppen egyfajta önreflexiós időszakban volt – azon töprengett, milyen lenne az élete, ha más utat választott volna, és próbálta kitalálni, ki is ő valójában 29 évesen, miután egész felnőtt életét a szupersztárság különböző szintjein töltötte. „Úgy éreztem, ha lenne egy műalkotás a 29. évemről, annak az "Untitled" [Cím nélkül] címet kellene viselnie, mert semmi sincs eldöntve” – magyarázta akkor. „Fogalmam sincs, mit tegyek most – csak készítettem egy albumot, és ez vagyok én. Egyszerűen próbálom kitalálni.”

Ez az érzés tovább él a BTS vezetőjének második szólóalbumán, a Right Place, Wrong Person-ön. Ha az Indigo RM életének szövevényes hálóját kezdte kibogozni – azt, hogy ki is ő valójában, és merre szeretne továbbhaladni –, akkor ez az új lemez ott veszi fel a fonalat, ahol a kibomlott szálak már káoszos útvesztőkké csavarodnak. Néha a dolgoknak előbb még zűrzavarosabbá kell válniuk, mielőtt kitisztulhatnának – és itt egyenesen a bizonytalanság és kívülállóság viharának közepébe csöppenünk.

Az igaz és hamis, a helyes és helytelen közötti ingadozás, valamint az érzés, hogy valaki egyszerre két világban rekedt, az egész albumot áthatja. „Right people in wrong place” [Jó emberek, rossz helyen] – mormolja alkotója mély, hipnotikus hangon, miközben a sor baljós szintetizátorokkal és basszussal átszőtt, sötét mantraként hat. Egy dallal később, a Nuts-ban RM azt sugallja: „I can make this right place for you” [Megteremthetem neked a megfelelő helyet] – egy elsőre kedves gesztusnak tűnő ígéret, amely azonban a felszín alatt arra utal, hogy a dolgok jelenleg még messze nem tökéletesek.

Ha az életedet arra szánod, hogy minden tökéletes legyen, akkor hosszú időn keresztül várhatsz egy olyan elégedettségre, amely sosem fog elérkezni. Ez egy olyan tanulság, amelyre a rapper a lemez második felében ébred rá, amikor elkezdi az élet tökéletlenségeit valami értékes dologként ünnepelni. A shoegaze hangulatú Heaven című számban valakit arra hív, hogy “come ruin my vibe” [gyere, rontsd el a hangulatom], látszólag biztos abban, hogy akkor is rendben lesz, ha elfogadják a kihívást.

A LOST! eközben kifejezetten élvezettel szemléli, hogy nem tudjuk, merre tartunk az életben, és próbáljuk megtalálni az utunkat új élményeken keresztül. „I’m goddamn lost” [Kibaszottul elvesztem] – énekli RM vidáman a szám pörgős basszusvonalára. „I never been to club before / I hit the club / I never felt so free before.” [Nem voltam még klubban (Nem jártam még klubban. / Elmentem a klubba / Soha nem éreztem még ennyire szabadnak magam.] A dal későbbi részében az ég felé néz, és azt mondja: „Up in the sky / I see silver cloud” [Fent az égen / Ezüst felhőt látok] – egy olyan képi megjelenítés, amely különböző értelmezéseket nyerhet: vajon esőfelhő, ami mindjárt lehozza az esőt, vagy inkább egy ezüstszínű fény, ami reményt sugall?

A Right Place, Wrong Person utolsó sora olyan hangsúlyos megerősítésnek tűnik, hogy bár RM talán még nem találta meg az összes választ a kérdéseire, már eljutott odáig, hogy levonja a következtetést: a helyes és helytelen közötti határ sokkal elmosódottabb, mint azt a világ sugallni próbálja. „You are my pain, divine, divine” [Te vagy a fájdalmam, isteni, isteni] – mondja a Come Back To Me című számban, elfogadva, hogy az élet negatív élményei ugyanúgy lehetnek szépek, mint a pozitívak.

Útja során, hogy idáig eljusson, a rapper izgalmas érzelmi hullámvasúton vezet minket. A Nuts, amely a kapcsolatokból fakadó elégedetlenséggel foglalkozik, zűrzavaros a folyamatosan változó szakaszaival, sosem hagyva, hogy teljesen kényelmesen érezd magad, mielőtt újra váltana. RM úgy tűnik, a kritikáktól való haragját is kiadta a Out Of Love-ban. „All you strangers, you did think you can please me?” [Ti idegenek, azt hittétek, hogy örömet okozhattok?] „Smoking kills, I know / It’s my fucking business / You bitches stop, don’t talk shit.” [A dohányzás megöl, tudom / Az én kibaszott dolgom / Elég ribancok, ne pofázzatok.]


A Groin ugyanilyen éles és nyers, de könnyedebb hangvétellel tálalva. „Get your ass outta trunk / Your face, I’m like, ‘Fuck, bitch!’” [Szedd ki a segged a csomagtartóból / Az arcod… ‘Basszus, ribanc!’] – skandálja, kárörvendő élvezettel. Ezzel szemben a rövid ㅠㅠ (Credit Roll) a hála érzésével van átitatva, míg a Domodachi a barátokkal töltött idő szépségét ünnepli. „We’re just here for a good time every day” [Azért vagyunk itt, hogy minden nap jól érezzük magunkat.] – mondja a vendégrapper, Little Simz az utóbbiban. „I’ve got my broski’s back til the end / You can’t put one hand on my friend” [A tesóm mellett állok a végsőkig / A barátomat ne merd bántani.]

Az albumon más előadók is szerepelnek, mint a jazz duó DOMi & JD BECK a ? (Interlude)-on, valamint Moses Sumney gazdag és mély hangja az Around The World In A Day-ben. Azonban a Right Place, Wrong Person alapvetően egy közös munka eredménye. RM zenészcsoportot alakított maga köré az album készítése során, amelynek vezetője a Balming Tiger kreatív igazgatója, San Yawn volt. Az albumon Dél-Korea legizgalmasabb és legérdekesebb művészei is közreműködtek, köztük Kim Hanjoo a Silica Gelből, a szólóelőadó Marldn, az énekes-producer Mokyo, valamint OHHYUK a HYUKOH-ból.

RM a BTS-ből, a kép a Big Hit Music tulajdona

Együttes erővel alkottak egy olyan albumot, amely maga a tiszta energia. Gyakran disszonáns rétegei nyers erővel tükrözik a kívülállóság érzését, valamint az album végső üzenetét: az élet tökéletlenségeiben rejlő szépséget, miközben sosem tűnik úgy, hogy kifogynának az ötletekből – legyen szó az egész lemezről vagy az egyes dalokról. Egy olyan album, amely minden újrahallgatással újabb és újabb részleteket tár fel, minden egyes szám tele van apró részletekkel, amelyek emelik az élményt.

A Right Place, Wrong Person nem csupán hangzásvilágában tükrözi azt az elképzelést, hogy a jó dolgok a rosszból is kisülhetnek, hanem maga az album létezése is ezt az elvet képviseli. Egy gyönyörű, érdekes és művészi lemez, amely valószínűleg nem jöhetett volna létre, ha RM nem élte volna át – és nem vizsgálta volna meg alaposan – a zűrzavar és kívülállóság érzéseit, és tökéletesen tökéletlen emlékeztető arra, hogy az élet és a szerelem, a helyes és a helytelen sosem fekete-fehér.

Részletek


Lemezkiadó: Big Hit Music
Lemez megjelenésének dátuma: 2024. május 24.

Az eredeti szöveg forrása: NME

0 Hozzászólás