Weverse Magazin (2024) | Jin boldog, amiért a legjobbját nyújthatja

 


Kritika (BTS) Jin első szólóalbumáról, a Happyről

Seo Seongdeok, 2024.12.05

Az elmúlt két évben a BTS váratlan fordulatokat élt meg. A tagok kötelező katonai szolgálata természetesen ahhoz vezetett, hogy átmeneti szünet állt be a csoport tevékenységeiben. Jin 2022 decemberében elsőként vonult be, majd az azt követő évben a többiek is sorra megkezdték szolgálatukat. Ennek ellenére a BTS folyamatosan különféle tartalmakkal látta el a rajongókat.

Minden tag egyedi művészi elképzelésekkel és stratégiákkal dolgozott szólóalbumain, különböző videós tartalmakban és televíziós műsorokban szerepelt, valamint más előadókkal is együttműködött, zökkenőmentesen kitöltve az űrt a csoport szünete alatt. Bár a sorozatos bevonulások elsődleges tényezőnek tűnhetnek, a siker mögött egyértelműen a gondos tervezés, precíz kivitelezés, jelentős erőforrás-befektetés és mindenekelőtt a tagok kivételes munkamorálja állt.

Röviden: a BTS valami teljesen példátlant vitt véghez. Míg a kötelező katonai szolgálat mindig is elkerülhetetlen kihívást jelentett a koreai K-pop előadók számára – gyakran párosulva azzal a fiúbandák között elterjedt trenddel, hogy hosszabb szünetet tartanak, mialatt a tagok a szólókarrierjükre összpontosítanak –, a BTS egy teljesen új megközelítést mutatott be. Figyelemre méltó, hogy kevesebb mint két év alatt mind a hét tag, RM-től Jinig, bekerült a Billboard 200-as lista Top 10 helyezettje közé.

Pillanatkép Jin The Astronaut című klipjéből


Jin hivatalosan The Astronaut című kislemezzel indította el szólókarrierjét, amely 2022 októberében, közvetlenül a bevonulása előtt jelent meg. Elsőként szerelt le a BTS tagjai közül, ezzel megnyitva a „BTS katonai szolgálati korszakának végét,” és maximálisan kihasználta a lendületet. Naptára zsúfolt volt – júniusban szerelt le, másnap már a BTS FESTA eseményén vett részt, és egy nyolcnapos időszak alatt mindössze egy szabadnapja volt –, majd még az év vége előtt kiadott egy hat dalt tartalmazó EP-t a hozzá tartozó videoklipekkel. Egy pillanatot sem pazarolt el.

Ami igazán lenyűgöző, hogy ez az intenzív tempó, valamint az album üzenete tökéletesen tükrözi azokat a gondolatokat, amelyeket Jin korábban különböző interjúkban nyíltan megosztott. Egyszerűen azt szeretné, ha azok az emberek, akik szeretik őt, boldogok lennének – mert ezáltal ő is boldoggá válik. Ehhez hűen az album címe Happy. Az ilyen következetesség talán általánosnak tűnhet a K-pop előadók körében. Jin, aki valaha még színésznek készült, most már örökre a csapat tagja szeretne maradni, tudatosan választott olyan zenekari hangzást, amely tökéletesen illeszkedik a „boldogság” témájához, és mindezt figyelembe véve Jin őszintesége és elszántsága megkérdőjelezhetetlen. Legyen szó a BTS tagjaként vagy szólóelőadóként végzett munkájáról, a célja ugyanaz marad: hűnek lenni önmagához és az üzenetéhez.

Pillanatkép Jin klipjéből

Milyen dalokat kínál a Happy? Jin már a The Astronauttal megmutatta a zenekari hangzás modern megközelítését, amin a Coldplay és Kygo is közreműködött. Ugyanakkor inkább finom énekhangja és kivételes ballada-előadói képességei kerültek előtérbe, így sokan nem tekintették a rock műfaját a dal egyik meghatározó elemének. A Happy albummal Jin olyan zenei területekre merészkedik, amelyeket korábban még nem fedezett fel.

A Running Wild, amelynek producere Gary Barlow – a brit popbanda, a Take That tagja – lendületes pop-rock hangzással érkezik, tele energiával. Az egyik legszembetűnőbb elem a dalban a zenekari hangzás elhelyezése – kissé visszahúzódik az ének mögé, mégis megőrzi azt a rezonanciát, amelyet valódi hangszerek biztosítanak, nem pedig a digitális minták. Ez a szerkezet lehetővé teszi Jin széles vokális skálájának és technikásságának kibontakozását, amelyek könnyedén követi a dal fokozatos építkezését és érzelmi tetőpontját. A dalhoz készült videoklip a gyönyörű pillanatokat ragadja meg még egy pusztulás szélén álló világban is, de nem disztópiaként, hanem a szépség egy utolsó futó pillantásaként. Ebben az értelemben a dal teljes mértékben megtestesíti a boldogság keresését.

Míg a Running Wild gördülékenyen mutatja be a klasszikus rock hangzást egy popelőadó szemszögéből, az album további dalai ennek a témának a variációiként vagy kísérletező megközelítéseiként működnek, egy érzelmekkel teli és zeneileg sokszínű alkotást hozva létre.

Kép Jin Running Wild c. klipjéből



Az elsőként megjelent dal, az I’ll Be There, könnyed rockabilly stílust képvisel, amelyhez egy látványos videóklip készült. A klip egy nagyszabású fesztivál hangulatát idézi meg, ahogy Jin előadásával magához vonzza az embereket, életre keltve az eseményt. A videó éppoly magával ragadó, mint maga a dal, ügyes tempóváltásokkal és szerkesztéssel mutatja be az új szereplőket, akik fokozatosan hangolódnak rá a dal üzenetére. Ahogyan a dalszöveg is hangsúlyozza, a csúcspont egy olyan pillanat, amikor mindenki „ragyogóan mosolyog, hogy mind boldogok lehessünk.”

Az Another Level az alternatív stadionrock érzelmi intenzitását járja körül, különböző műfaji elemeket ötvözve, hogy felerősítse a dal hatását. Könnyű elképzelni, ahogy Jin egy hatalmas színpadon, káprázatos látványelemek között adja elő ezt a dalt. Az Until I Reach You az album legkortársabb indie rock száma, amelyben a ONE OK ROCK két tagja, Taka és Toru is közreműködik.

Egy másik kiemelkedő dal a Heart on the Window, amiben Jin Wendyvel, a Red Velvet énekesnőjével duettezik. A szöveget Isran írta, és a dal a leguniverzálisabb érzéseket közvetíti egy párás ablakra rajzolt szív egyszerű, de megható képével. Két kiváló K-pop énekes együttműködésének eredményeként ez a szám egy időtlen popballadává válik. Az albumot a Longing című zongoraballada zárja, amelyet Jin a rajongóknak szentelt, érzelmes és megnyugtató lezárást adva a Happy zenei utazásának.

A Happy tükrözi azt a művészi magaslatokat, amelyet a BTS az elmúlt két évben elért. A művészek számára, akik hosszú időt töltöttek munkával egy csapat tagjaként, a szólóprojektek gyakran az egyéni művészi ambíciók kifejeződésének vagy egyfajta beavatási rítusnak számítanak. Mindkét megközelítés figyelemre méltó eredményekhez vezethet. Bár könnyű lenne minden projektet e két kategória egyikébe sorolni, a valóság az, hogy számtalan más jelentőségteljes (vagy éppen „boldog”) lehetőség is létezik. Jin talán nem az egyetlen művész, aki ezt az egyértelmű nézőpontot egy zenei alkotásban jeleníti meg, de ritka példája annak, aki mindezt úgy teszi meg, hogy közben nem felejti el, ki is ő valójában, milyen szeretetet kap, és mit szeretne visszaadni.

Forrás

0 Hozzászólás