Run BTS!
2. rész – A legkiválóbb férfi (최고의 남자)
Információk a részről:
- Szerintetek mi egy (kiváló) férfi legfontosabb tulajdonsága? - teszi fel a kérdést a rész elején a produkciós stáb egyik tagja, ami felvezeti az epizód témáját. A kérdésre a BTS mindegyik tagja más választ ad: magas. Erős. Sok pénze van. Egyszerűen csak jó mindenben.
A Run BTS! 2. epizódjában játszott játék, melynek célja kideríteni, ki a „legkiválóbb férfi” (최고의 남자), egy kicsit játékos és humoros verziója annak, ahogyan Dél-Koreában a férfiasságról gondolkodnak.
Dél-Koreában a férfikép és férfiideál hosszú történeti fejlődésen ment keresztül, amelyet több társadalmi és kulturális hatás formált. A hagyományos konfucianizmus alapvetően meghatározta a férfiak szerepét a társadalomban, ahol a férfiak családfőként, védelmezőként és vezetőként voltak jelen. Az elvárás az volt, hogy a férfiak erősek, tiszteletteljesek és felelősségteljesek legyenek, és gyakran a társadalom alappilléreinek tekintették őket. Az ilyen ideálok összefonódtak a férfiak fizikai erejével, tekintélyükkel és gazdasági sikerükkel. A konfucianizmus erősen kiemelte a patriarchális családi struktúrát, ahol a férfiak döntéshozók és felelős személyek voltak.
A neokonfucianizmus hatásai Dél-Koreában még a 19. és a 20. század elején is erőteljesek voltak, mivel a hagyományos konfucianista értékek, mint a család és a társadalmi hierarchia tisztelete, jelentős szerepet játszottak a társadalmi struktúrákban. A koreai háború után és a modernizációval egyre inkább az iparosodás, a gazdasági fejlődés és a globalizáció hatására azonban Dél-Koreában a férfi szerepek fokozatosan átalakultak, és a konzervatív férfi ideálok mellett megjelentek az érzelmek kifejezése és a személyes boldogság keresésének igényei is.
Bár a konfucianizmus hatásai Dél-Koreában az 1980-as és 1990-es években is meghatározóak voltak, a neokonfucianizmus Kínához hasonlóan itt is modernizálódott, és egyre inkább a szellemi és társadalmi elvárások, a családi kötelékek és az erkölcsi vezető szerep helyett a személyes szabadság, a karrierépítés és a mentális jólét értékei váltak dominánsabbá.
A 21. században, különösen a K-pop, a divatipar és a média hatására, egy új típusú férfiideál alakult ki. A hagyományos, erőszakos vagy domináns férfiak helyét átvették a fiatalabb, a szépségápolásra, stílusra és érzékenyebb érzelmi megnyilvánulásokra fókuszáló férfiak. Az esztétikai megjelenés és a fizikai megjelenés fontossága megnőtt, ami különösen a koreai férfi szépségápolási iparban mutatkozott meg. A konfucianizmus hatása kezdett kiveszni, és egyre inkább az individuális identitás és az önkifejezés vált fontossá. Az új férfikép nemcsak a külső megjelenésre összpontosít, hanem a belső fejlődésre is. A férfiak körében egyre nagyobb hangsúly kerül az érzelmi intelligenciára, a kapcsolatépítésre és a személyes fejlődésre.
A közösségi média és a digitális világ hatására a férfiak külső megjelenése még inkább reflektorfénybe került. A koreai férfiak egyre inkább hajlandóak kifejezni érzelmeiket és érzékeny oldalaikat, eloszlatva a keménységhez és a dominanciához kötődő hagyományos férfiképeket. Az újabb generációk számára a férfiasság nem csupán a fizikai erő és a gazdasági siker köré épül, hanem az önállóság, a személyes boldogság és a kapcsolatok minősége is fontos szemponttá vált.
Bár a konfucianizmus továbbra is hatással van Dél-Koreára, az elmúlt évtizedek társadalmi és kulturális változásai következtében az elvárások az egyéni szabadság, a sokféleség és az érzelmi kifejezés irányába mozdultak el. A férfiak ma már többféle módon is megfelelhetnek a társadalmi normáknak - nemcsak hagyományos férfi szerepeiknek, hanem az új típusú férfiképnek is.
Az ideális férfi képe történelmileg inkább jellemvonásokra és a viselkedésre épült, ma már a siker, vagyon és társadalmi státusz is nagy szerepet játszik abban, hogy ki számít „kiváló férfinak” Dél-Koreában. A hagyományos és modern elvárások keveredése miatt a tökéletes férfi képe a mai társadalomban több tényezőből áll össze. A modern koreai férfi ideál nemcsak az erőt, hanem a kifejezett érzelmeket, a sokoldalúságot és a karizmát is magában foglalja.
A pénz és a sikeresség:
- Konfuciánus hatás – A családfenntartó szerep. A hagyományos értékrend szerint a férfi dolga, hogy anyagilag stabil hátteret biztosítson a családjának. Ha egy férfi sikeres a karrierjében, az tiszteletet és elismerést hoz neki.
- Munkaalapú társadalom – A „spec” kultúra. Dél-Korea hihetetlenül versengő társadalom, ahol már gyerekkortól kezdve fontos a jó iskolákba való bejutás, majd egy jól fizető állás megszerzése. A „spec” (스펙) kifejezés arra utal, hogy valakinek milyen végzettsége, nyelvtudása, munkahelyi tapasztalata, kapcsolatrendszere stb. van, és ez alapvetően meghatározza a sikerességét.
- Bár romantikus oldalról nézve nem feltétlenül csak a pénz számít, de a biztos anyagi háttér még mindig nagy előny. A koreai párkapcsolati kultúrában gyakori, hogy a férfiak felelnek a nagyobb kiadásokért (pl. randik, esküvő, lakás), így a nők gyakran keresnek olyan partnert, aki stabil egzisztenciával rendelkezik.
Fizikai erő és ügyesség
- A dél-koreai kultúrában a férfiasságot gyakran az erővel és az atlétikai képességekkel társítják. A katonai szolgálat (ami kötelező) szintén fontos tényező, mivel a „jó férfi” gyakran az, aki erős, fegyelmezett és kitartó.
Hősies, védelmező szerep
- A tradicionális konfuciánus eszmék szerint egy férfinak gondoskodnia kell a családjáról és védelmeznie kell a szeretteit. A „nagyvonalúság” (대인배) fogalma is ide tartozik, ami a nagylelkű, tiszteletreméltó és másokat előtérbe helyező férfit írja le.
Jó megjelenés és kisugárzás
- A modern K-pop és szórakoztatóipar miatt egy férfi lehet karizmatikus és sármos is, nem feltétlenül csak az izomzata miatt „kiváló”. A flower boy (꽃미남) és a beast idol (짐승돌) két ellentétes férfiideál, de mindkettő vonzó lehet.
- Flower boy: Ápolt, szép arcú, érzékeny férfi
- Beast idol: Erős, férfias és atletikus típus
Intelligencia és humor
- Egy férfi akkor is vonzó lehet, ha okos, művelt, és jó humora van. Az okos, de szerény férfi különösen népszerű.
A férfi kép és az idolok
Flower Boy (꽃미남)
- A flower boy kifejezés egy szelíd, kifinomult, és gyakran feminin megjelenésű férfi ideálra utal, aki fiatalos, vonzó, és divatos megjelenéssel rendelkezik, amely a közönség szemében gyönyörű, mintha egy virágot ábrázoló műalkotásból lépett volna ki. Ezt a kategóriát általában a finom vonásokkal rendelkező, jóképű és érzékeny férfiakra alkalmazzák, akik nem feltétlenül a kemény vagy "maszkulin" férfi ideálokat képviselik, hanem inkább az esztétikus, szép külsőt és a kifinomult megjelenést. A flower boy a K-drámákban is gyakran feltűnő karakter, például kimagasló megjelenésű, de érzelmileg is érzékeny szereplők.
- Ez a kifejezés gyakran kapcsolódik olyan K-pop előadókhoz is, akik fiatal, karcsú, és vonzó megjelenéssel rendelkeznek, mint például Jimin és V.
- A beast idol kifejezés egy keményebb, férfiasabb megjelenésű idol típust ír le, akik a "beastly" (állati) vonásokkal, izmos testalkattal, erősebb fiziológiával és férfiasabb kisugárzással rendelkeznek. A beast idol kifejezés olyan idolsztárokra vonatkozik, akik a maszkulin vonásokat hangsúlyozzák, ellentétben a flower boy típusú, finomabb, éteri külsejű előadókkal. A beast idol kifejezés emellett azt is sugallhatja, hogy a személyiségük is a keményebb, dominánsabb oldalra hajlik, mint például a szexualitás, az erő és az intenzív karizma.
- A legismertebb beast idolok között tartják számon RM-et, SUGA-t és Jung Kookot is, akik mindkét megjelenésükben és személyiségükben képviselik a keményebb férfi ideálokat.
Soft Boy (소프트 보이):
- Olyan férfiakra utal, akik érzékenyebbek, kedvesebbek és inkább a barátságos, édes személyiséget testesítik meg, mint a kemény vagy domináns megjelenést. Pl.: Jin.
Bad Boy (배드보이):
- Olyan idolokra vonatkozik, akik egy rebellis vagy problémás személyiséget alakítanak ki, gyakran agresszívebb, titokzatosabb és szexibb kisugárzással. Pl. G-Dragon vagy Kai.
Boy Next Door (이웃집 소년):
- Ez a kifejezés azoknak a férfi idoloknak szól, akiknek a megjelenésük és személyiségük barátságos, természetes, és olyan hatást keltenek, mintha ők a szomszéd fiúk lennének, akikkel könnyen barátkozni lehet. Pl. J-Hope.
Daddy Type:
- Azok a férfi idolok, akik érettebb, férfiasabb megjelenéssel rendelkeznek, és egyfajta fiatalos apafigura szerepet töltenek be, akik a közönség szempontjából szinte gondoskodóbbak és megértőbbek.
A játék szatirikusan és viccesen mutatja be ezeket az elvárásokat:
- Fizikai erő → Ügyességi és erőpróbák
- Védelmező szerep → Bajtársiasság
- Karizma és kisugárzás → Magabiztosság a játék során
- Intelligencia és humor → A reakcióik és stratégiáik
1. kör - Türelem
Játékleírás: Az egyik tag egy széken ül és vizet tart a szájában, miközben a többiek különféle eszközök segítségével csiklandozzák őt. A széken ülő tag minél tovább a szájában kell tartani a vizet anélkül, hogy kiköpné vagy lenyelné vagy kifolyna a száján.
A játékosok sorrendje: SUGA, Jin, Jung Kook, RM, Jimin, j-hope, V.
Eredmény:
- SUGA 14 mp
- Jin: 12 mp
- Rész hossza: 08:33
- Jung Kook: 65 mp
- j-hope: 4 mp
- Jimin: 3 mp
- RM: 1 mp
- V Jin ellen játszott - ahogy RM fogalmazott, ez egy "no-wind dilemma". Nem tudták értékelni az eredményt. :D
- V: 9,5 cm
- Jimin: 9,2 cm
- Jung Kook: 9,1 cm
- j-hope: 9 cm
- RM: 8,6 cm
- Jin: 8,2 cm
- SUGA: 8cm
- Először 5 párnával játszottak - SUGA és Jimin esett ki.
- A második fordulóban 3 párnával játszottak - RM és j-hope esett ki.
- A harmadik fordulóban 2 párnával játszottak - Jin lett a harmadik.
- A végső fordulóban V és Jung Kook versenyzett egymással, és a maknae került ki győztesen a párbajból.
0 Hozzászólás