Run BTS | #2 rész

 


Run BTS!

2. rész – A legkiválóbb férfi (최고의 남자) 

Információk a részről:

Megjelent: 2015. augusztus 2.
Időtartam: 08:33
Helyszín: stúdió
Elérhetőség: Weverse 
Magyar felirat: van (A feliratoknál keressétek e "Fansubs" feliratot, és azon belül tudjátok kiválasztani a magyart.)

 - Szerintetek mi egy (kiváló) férfi legfontosabb tulajdonsága? - teszi fel a kérdést a rész elején a produkciós stáb egyik tagja, ami felvezeti az epizód témáját. A kérdésre a BTS mindegyik tagja más választ ad: magas. Erős. Sok pénze van. Egyszerűen csak jó mindenben.

A koreai férfikép

A Run BTS! 2. epizódjában játszott játék, melynek célja kideríteni, ki a „legkiválóbb férfi” (최고의 남자), egy kicsit játékos és humoros verziója annak, ahogyan Dél-Koreában a férfiasságról gondolkodnak.

Dél-Koreában a férfikép és férfiideál hosszú történeti fejlődésen ment keresztül, amelyet több társadalmi és kulturális hatás formált. A hagyományos konfucianizmus alapvetően meghatározta a férfiak szerepét a társadalomban, ahol a férfiak családfőként, védelmezőként és vezetőként voltak jelen. Az elvárás az volt, hogy a férfiak erősek, tiszteletteljesek és felelősségteljesek legyenek, és gyakran a társadalom alappilléreinek tekintették őket. Az ilyen ideálok összefonódtak a férfiak fizikai erejével, tekintélyükkel és gazdasági sikerükkel. A konfucianizmus erősen kiemelte a patriarchális családi struktúrát, ahol a férfiak döntéshozók és felelős személyek voltak.

A neokonfucianizmus hatásai Dél-Koreában még a 19. és a 20. század elején is erőteljesek voltak, mivel a hagyományos konfucianista értékek, mint a család és a társadalmi hierarchia tisztelete, jelentős szerepet játszottak a társadalmi struktúrákban. A koreai háború után és a modernizációval egyre inkább az iparosodás, a gazdasági fejlődés és a globalizáció hatására azonban Dél-Koreában a férfi szerepek fokozatosan átalakultak, és a konzervatív férfi ideálok mellett megjelentek az érzelmek kifejezése és a személyes boldogság keresésének igényei is.

Bár a konfucianizmus hatásai Dél-Koreában az 1980-as és 1990-es években is meghatározóak voltak, a neokonfucianizmus Kínához hasonlóan itt is modernizálódott, és egyre inkább a szellemi és társadalmi elvárások, a családi kötelékek és az erkölcsi vezető szerep helyett a személyes szabadság, a karrierépítés és a mentális jólét értékei váltak dominánsabbá.

A 21. században, különösen a K-pop, a divatipar és a média hatására, egy új típusú férfiideál alakult ki. A hagyományos, erőszakos vagy domináns férfiak helyét átvették a fiatalabb, a szépségápolásra, stílusra és érzékenyebb érzelmi megnyilvánulásokra fókuszáló férfiak. Az esztétikai megjelenés és a fizikai megjelenés fontossága megnőtt, ami különösen a koreai férfi szépségápolási iparban mutatkozott meg. A konfucianizmus hatása kezdett kiveszni, és egyre inkább az individuális identitás és az önkifejezés vált fontossá. Az új férfikép nemcsak a külső megjelenésre összpontosít, hanem a belső fejlődésre is. A férfiak körében egyre nagyobb hangsúly kerül az érzelmi intelligenciára, a kapcsolatépítésre és a személyes fejlődésre.

A közösségi média és a digitális világ hatására a férfiak külső megjelenése még inkább reflektorfénybe került. A koreai férfiak egyre inkább hajlandóak kifejezni érzelmeiket és érzékeny oldalaikat, eloszlatva a keménységhez és a dominanciához kötődő hagyományos férfiképeket. Az újabb generációk számára a férfiasság nem csupán a fizikai erő és a gazdasági siker köré épül, hanem az önállóság, a személyes boldogság és a kapcsolatok minősége is fontos szemponttá vált.

Bár a konfucianizmus továbbra is hatással van Dél-Koreára, az elmúlt évtizedek társadalmi és kulturális változásai következtében az elvárások az egyéni szabadság, a sokféleség és az érzelmi kifejezés irányába mozdultak el. A férfiak ma már többféle módon is megfelelhetnek a társadalmi normáknak -  nemcsak hagyományos férfi szerepeiknek, hanem az új típusú férfiképnek is.

Az ideális férfi képe történelmileg inkább jellemvonásokra és a viselkedésre épült, ma már a siker, vagyon és társadalmi státusz is nagy szerepet játszik abban, hogy ki számít „kiváló férfinak” Dél-Koreában. A hagyományos és modern elvárások keveredése miatt a tökéletes férfi képe a mai társadalomban több tényezőből áll össze. A modern koreai férfi ideál nemcsak az erőt, hanem a kifejezett érzelmeket, a sokoldalúságot és a karizmát is magában foglalja.

A pénz és a sikeresség: 

  • Konfuciánus hatás – A családfenntartó szerep. A hagyományos értékrend szerint a férfi dolga, hogy anyagilag stabil hátteret biztosítson a családjának.  Ha egy férfi sikeres a karrierjében, az tiszteletet és elismerést hoz neki.
  • Munkaalapú társadalom – A „spec” kultúra. Dél-Korea hihetetlenül versengő társadalom, ahol már gyerekkortól kezdve fontos a jó iskolákba való bejutás, majd egy jól fizető állás megszerzése. A „spec” (스펙) kifejezés arra utal, hogy valakinek milyen végzettsége, nyelvtudása, munkahelyi tapasztalata, kapcsolatrendszere stb. van, és ez alapvetően meghatározza a sikerességét. 
  • Bár romantikus oldalról nézve nem feltétlenül csak a pénz számít, de a biztos anyagi háttér még mindig nagy előny. A koreai párkapcsolati kultúrában gyakori, hogy a férfiak felelnek a nagyobb kiadásokért (pl. randik, esküvő, lakás), így a nők gyakran keresnek olyan partnert, aki stabil egzisztenciával rendelkezik.

Fizikai erő és ügyesség 

  • A dél-koreai kultúrában a férfiasságot gyakran az erővel és az atlétikai képességekkel társítják. A katonai szolgálat (ami kötelező) szintén fontos tényező, mivel a „jó férfi” gyakran az, aki erős, fegyelmezett és kitartó.

Hősies, védelmező szerep

  • A tradicionális konfuciánus eszmék szerint egy férfinak gondoskodnia kell a családjáról és védelmeznie kell a szeretteit. A „nagyvonalúság” (대인배) fogalma is ide tartozik, ami a nagylelkű, tiszteletreméltó és másokat előtérbe helyező férfit írja le.

Jó megjelenés és kisugárzás

  • A modern K-pop és szórakoztatóipar miatt egy férfi lehet karizmatikus és sármos is, nem feltétlenül csak az izomzata miatt „kiváló”. A flower boy (꽃미남) és a beast idol (짐승돌) két ellentétes férfiideál, de mindkettő vonzó lehet.
    • Flower boy: Ápolt, szép arcú, érzékeny férfi
    • Beast idol: Erős, férfias és atletikus típus

Intelligencia és humor 

  • Egy férfi akkor is vonzó lehet, ha okos, művelt, és jó humora van. Az okos, de szerény férfi különösen népszerű. 

A férfi kép és az idolok

Visszatérve a fentiekben említett két kategóriára: a flower boy és a beast idol nem hivatalos megnevezések, hanem inkább popkulturális kifejezések, amelyek a K-pop világában terjedtek el, és az ideális férfi képére, valamint a különböző idoljellemzőkre reflektálnak. Ezek a kifejezések inkább a közönség által használt szleng vagy kategorizálás, semmint hivatalos címek vagy osztályozások. Azokat az idolcsoportokat vagy egyes tagokat írják le, akik egy bizonyos típusú megjelenést vagy személyiséget képviselnek.

Flower Boy (꽃미남)

  • A flower boy kifejezés egy szelíd, kifinomult, és gyakran feminin megjelenésű férfi ideálra utal, aki fiatalos, vonzó, és divatos megjelenéssel rendelkezik, amely a közönség szemében gyönyörű, mintha egy virágot ábrázoló műalkotásból lépett volna ki. Ezt a kategóriát általában a finom vonásokkal rendelkező, jóképű és érzékeny férfiakra alkalmazzák, akik nem feltétlenül a kemény vagy "maszkulin" férfi ideálokat képviselik, hanem inkább az esztétikus, szép külsőt és a kifinomult megjelenést. A flower boy a K-drámákban is gyakran feltűnő karakter, például kimagasló megjelenésű, de érzelmileg is érzékeny szereplők.
  • Ez a kifejezés gyakran kapcsolódik olyan K-pop előadókhoz is, akik fiatal, karcsú, és vonzó megjelenéssel rendelkeznek, mint például Jimin és V.

Beast Idol (짐승돌)

  • A beast idol kifejezés egy keményebb, férfiasabb megjelenésű idol típust ír le, akik a "beastly" (állati) vonásokkal, izmos testalkattal, erősebb fiziológiával és férfiasabb kisugárzással rendelkeznek. A beast idol kifejezés olyan idolsztárokra vonatkozik, akik a maszkulin vonásokat hangsúlyozzák, ellentétben a flower boy típusú, finomabb, éteri külsejű előadókkal. A beast idol kifejezés emellett azt is sugallhatja, hogy a személyiségük is a keményebb, dominánsabb oldalra hajlik, mint például a szexualitás, az erő és az intenzív karizma.
  • A legismertebb beast idolok között tartják számon RM-et, SUGA-t és Jung Kookot is, akik mindkét megjelenésükben és személyiségükben képviselik a keményebb férfi ideálokat.

Bár a flower boy és a beast idol a leggyakrabban használt kategóriák, több más típus is létezik a K-popban, amelyek szintén a férfi idolok különböző típusait reprezentálják. Ezek a kategóriák, bár nem annyira "hivatalosak", mégis tükrözik a különböző idolsztárokra jellemző vonásokat:

Soft Boy (소프트 보이):

  • Olyan férfiakra utal, akik érzékenyebbek, kedvesebbek és inkább a barátságos, édes személyiséget testesítik meg, mint a kemény vagy domináns megjelenést. Pl.: Jin.

Bad Boy (배드보이):

  • Olyan idolokra vonatkozik, akik egy rebellis vagy problémás személyiséget alakítanak ki, gyakran agresszívebb, titokzatosabb és szexibb kisugárzással. Pl. G-Dragon vagy Kai.

Boy Next Door (이웃집 소년):

  • Ez a kifejezés azoknak a férfi idoloknak szól, akiknek a megjelenésük és személyiségük barátságos, természetes, és olyan hatást keltenek, mintha ők a szomszéd fiúk lennének, akikkel könnyen barátkozni lehet. Pl. J-Hope.

Daddy Type:

  • Azok a férfi idolok, akik érettebb, férfiasabb megjelenéssel rendelkeznek, és egyfajta fiatalos apafigura szerepet töltenek be, akik a közönség szempontjából szinte gondoskodóbbak és megértőbbek. 

Run BTS játék: A legkiválóbb férfi (최고의 남자)

A játék szatirikusan és viccesen mutatja be ezeket az elvárásokat:

  • Fizikai erő → Ügyességi és erőpróbák
  • Védelmező szerep → Bajtársiasság
  • Karizma és kisugárzás → Magabiztosság a játék során
  • Intelligencia és humor → A reakcióik és stratégiáik


1. kör - Türelem

Játékleírás: Az egyik tag egy széken ül és vizet tart a szájában, miközben a többiek különféle eszközök segítségével csiklandozzák őt. A széken ülő tag minél tovább a szájában kell tartani a vizet anélkül, hogy kiköpné vagy lenyelné vagy kifolyna a száján.

A játékosok sorrendje: SUGA, Jin, Jung Kook, RM, Jimin, j-hope, V.

Eredmény:

  • SUGA 14 mp
  • Jin: 12 mp
  • Rész hossza: 08:33
  • Jung Kook: 65 mp
  • j-hope: 4 mp
  • Jimin: 3 mp
  • RM: 1 mp
  • V Jin ellen játszott - ahogy RM fogalmazott, ez egy "no-wind dilemma". Nem tudták értékelni az eredményt. :D

A no-wind dilemma egy olyan filozófiai vagy etikai kérdés, amelyet általában a döntéshozatal kapcsán hoznak fel. Egy olyan helyzetet ír le, ahol a személynek választania kell két vagy több lehetőség között, miközben minden lehetőség önállóan "helyes" lehet. A "no-wind" kifejezés itt arra utal, hogy nincsenek külső erők vagy hatások, amelyek befolyásolják a döntést. Más szóval, a személy nem tud könnyen választani, mert minden lehetőségnek megvan a maga értéke vagy előnye, és nincs egyértelmű mód arra, hogy mi alapján hozhatná meg a legjobb döntést. Ezzel a dilemmával szembesülni gyakran nagyon nehéz, mert mindegyik választás valamilyen kockázattal, következménnyel járhat, miközben a döntéshozó nem található "szél" vagy külső irányítás alatt. Ez egy szimbolikus kifejezés, amelyet gyakran használnak filozófiai és etikai vitákban, amikor olyan helyzetekről van szó, amelyeknél nincs világos vagy "helyes" válasz, és minden választás bizonyos fokú kétséget vagy nehézséget von maga után.




2. kör - Szexi ajkak
Játékleírás: Piros rúzzsal kirúzsozzák a játékos száját, akinek olyan nagyra kell tátani a száját, amekkorára csak tudja és meg kell "csókolnia" egy plasztik lapot. Az nyer, akinek a felső és az alsó ajka lenyomata között a legnagyobb a távolság.

Eredmény:
  • V: 9,5 cm
  • Jimin: 9,2 cm
  • Jung Kook: 9,1 cm
  • j-hope: 9 cm
  • RM: 8,6 cm
  • Jin: 8,2 cm
  • SUGA: 8cm

3. kör: Párnacsata
Játékleírás: A földre helyezett párnák körül kell táncolni egy dalra, és amikor a produkciós csapat megfújja a sípot, le kell ülni egy párnára. Minden körben egyre kevesebb párnával játszanak - az nyer, aki a legutolsó játékban maradt párnára ül le. Tehát ez a klasszikus székfoglaló lényegében, csak párnákkal.

  • Először 5 párnával játszottak - SUGA és Jimin esett ki.
  • A második fordulóban 3 párnával játszottak - RM és j-hope esett ki.
  • A harmadik fordulóban 2 párnával játszottak - Jin lett a harmadik.
  • A végső fordulóban V és Jung Kook versenyzett egymással, és a maknae került ki győztesen a párbajból.

A rész nyertese: Jung Kook.
A végső sorrend: Jung Kook, V, SUGA, Jin, Jimin, j-hope, RM.

Jungkook a győzelmét tánccal ünnepelte.  




0 Hozzászólás